Anzalone

Hyvin omintakeinen teos, joka yhdistää fantasian, mustan huumorin ja psykologisen draaman elementit hienosti yhteen. Ei tätä turhaan kutsuta mestariteokseksi.

Katmand0r

Visuaalisesti ja sisällöllisesti kaunis elokuva. Koska Seitsemäs sinetti oli ensimmäinen näkemäni Bergman-elokuva, tulivat huumorilliset elementit täysin puskista. Muuten hyvinkin sen kaltainen elokuva, mitä klassikko-ohjaajan voisi olettaakin tekevän. Historian opiskelijana olin tyytyväinen elokuvan historiallisesta tarkkuudesta.

Täysiä pisteitä en kuitenkaan vielä anna, tosin uskon että tulevilla katseluilla (joita taatusti on luvassa) tällä elokuvalla on vielä paljon uutta tarjottavaa ja potentiaalia nostaa sijoitustaan listoillani.

Matalahiilihappoinen

Tämä on yksi niitä leffoja, joita voi sanoa taiteeksi ilman että niissä on mitään turhaa tai ylimääräistä hörhöilyä. Bergman tekee niinkin synkästä aiheesta kuin kuoleman kauniin ja antaa katsojalle runsaasti uusia näkökulmia kaikkeen. Maisemat ovat myös hienoja, samoin kuin hyvät näyttelijät. Jos joku vielä tämän nähtyänsä luulee, ettei Ruotsista tule hyviä elokuvia, niin sitä henkilöä pitää läimäyttää poskelle. Ja oikein kunnolla.

OZMOxD

Synkkyyden ja symboliikan onnistunut yhdistelmä, jota on kuorrutettu mustalla huumorilla.

Hahmojen välinen dialogi oli todella hiottua ja ohjaustyö mestarillista .

Kehunsa ja klasikkoleimansa kyllä ansainnut.

Seonsiinä

Nyt taisi selvitä miksi Suomalaiset pilkkaavat Ruottalaisia. Ne ovat selvästi vain katellisia etenkin Ruotsalaiselle elokuvalle. Ruotsalaisilla on varmasti on syytä iloon kun kotimaasta on lähtenyt maailmalle semmoinen kaksikko kun Ingmar Bergman ja Max von Sydow ja hei taitaapa vielä Dolppakin olla tuolta naapurimaastamme.

Bergmanin arvostetuimpiin lukeutuva Seventh Seal tutkii niinkin yksinkertaista asiaa kun kuolema. Asiaa kuvataan välillä synkästi ja välistä taas hieman iloisesti. Kuolema (siis se henkilö) henkilö vaikutti ainakin itsestäni aivan lupsakalta mieheltä. Max von Sydow, joka siirtyi onnistuneesti Hollywood-projekteihin, tarjoilee parastaan mitä olen ikinä häneltä nähnyt. Kuoleman ja Sydowin välinen shakkimatsi lukeutuu suosikkikohtauksiin elokuvan historiassa.

Yleensä olen tottunut elokuvissa englannin kieleen mutta välillä se ruotsikin kuulostaa hyvältä näin elokuvien parissa.

VierasTalo

Onhan tämä ihan näppärä elokuva. Nykyään niin kovin harva leffa tutkii kuolemisen teemaa ilolla ja positiivisesti, ja siksi Sinetti tuntuu virkistävältä kokonaisuudelta. Etenkin kohtaus, jossa seurue syö mansikoita lehdolla ja Sydow vetää tunteikkaan monologin on mielestäni aidosti lämmin ja koskettava kohtaus. Ikävä kyllä leffan äänimaailma oli usein vähän liiankin korviariipivä telkkarin völyymistä huolimatta (kylän keskellä huutelevat munkit, ugh). Minua häiritsi myös se, että Bergman kuvaa elokuvassa useita vanhoja tapoja, jotka aikaukauteen tutustumattomalle vaikuttavat vähän oudoilta, eikä niitä selitellä mitenkään. Kuitenkin nämä asiat ovat puhtaasti pikkuvikoja, sillä temaattisesti, visuaalisesti ja äänellisesti Seitsemäs Sinetti on eheä kokonaisuus, joka kuuluu melkeinpä jokaiselle pakkokatselulistaan.

741moimoi

Addeh