Traaginen, kaunis ja ajatuksia herättävä elokuva.

Minun oli pitänyt nähdä tämä elokuva jo pitkään, mutta en ole jaksanut raahautua 6.1 km lähimpään Makuuniin. Mutta muutama päivä sitten otin itteäni niskasta kiinni ja menin ja vuokrasin elokuvan...

Tiesin, että kyseessä tulee olemaan loistava, traaginen, kaunis ja ajatuksia herättävä elokuva, mutta en todellakaan odottanut mitään niin loistavaa elokuvaa kuin sain silmieni eteen. Elokuva oli suoraan sanottuna paras elokuva minkä olen ikinä nähnyt. Meni Kummisetä-trilogian ohi ykköspaikalle.

Elokuva kertoo 1930-luvun loppupuolen ja 1940-luvun puolenvälin juutalaisvainoista Krakovassa, Puolassa, missä natsiajan jäljet ovat ehkäpä selvimmin näkyvissä tänäpäivänä. Elokuva siis perustuu tosi tapahtumiin. Pääosassa on tehtaanomistaja ja natsipuolueen jäsen Oskar Schindler (Liam Neeson). Aluksi hänelle juutalaiset ovat vain tehtaansa työntekijöitä, jotka ovat alempana muita ihmisiä. Nähtyään itse muutamia kylmiä teurastuksia hän tajuaa tuolloin, että juutalaisetkin ovat ihan normaaleja ihmisiä. Hän alkaa auttamaan juutalaisia ja sodan loppuun mennessä hän oli pelastanut 1 100 juutalaisen hengen.

Schindler käytti omaisuutensa juutalaisten palkkaamiseen tehtaaseensa töihin, jotta he pelastautuisivat Natsien teurastuksilta. Tehdas ei tuottanut hyvin, mikä vähensi koko ajan Schindlerin omaisuutta, mutta hän ei luovuttanut. Teko oli erittäin hyvä. Tällä hetkellä Schindlerin listan juutalaisten jälkeläisiä on noin 6000.

Elokuva on kuvattu mustavalkoisena, joka tuo siihen dokumentin tuntua. Elokuvan kuvaus on muutenkin hienoa. Musiikki... John Williams, Spielbergin vakiosäveltäjä ja kaveri osaa tehdä jokaiseen elokuvaan täsmälleen oikean musiikin (Star Warsit, Indiana Jonesit jne...). Elokuvan musiikki on kaunista ja surullista.

Roolisuorituksiin sitten. Liam Neeson tekee uransa parhaimman roolisuorituksen Oskar Schindelrinä. Kyllä se Oscar pysti olisi kuulunut Nessonille eikä Hanksille. Ralph Fiennes Amon Goethinä tekee unohtumattoman roolin natsiupseerina, joka ampuu juutalaisia kylmiltään. Kieltämättä Oscar olisi kuulunut hänellekin eikä Tommy Lee Jonesille. Ben Kingsley on aina yhtä hyvä, ei ole hänen paras suoritus mutta hyvä se on silti.

Elokuvan loppu on ikimuistettava. Se antaa juutalaisille toivon takaisin. Historian aiheista juuri Hitlerin valtakausi ja toinen maailmansota ovat kiinnostaneet minua eniten ja tämä on loistava elokuva siitä ajasta. Juutalaisvainot on kamalinta mitä ihminen on koskaan tehnyt. Tuota aikaa ei pidä koskaan unohtaa.

Schindlerin lista on jokaisen elokuvien ystävän ja miksei muidenkin ihmisten must see -elokuva.

nimimerkki: Mara

1993
K16
Steven Spielberg
Steven Zaillian
Ben Kingsley, Caroline Goodall, Embeth Davidtz, Jonathan Sagall, Liam Neeson, Ralph Fiennes
englanti, heprea, saksa, puola