Alm0st

Nimi Alejandro Jodorowsky ei sanonut minulle mitään ennenkuin Leffatykki suositteli minulle hänen selvästikkin tunnetuinta teostaan Santa Sangrea. Ja ai jumalauta kun tämä oli elokuva-elämys. Jodorowskyn surrealistinen painajainen onnistuu milteinpä kaikilla osa-alueillaan. Musiikki, miljöö, hahmot, tarina ja painajaismainen maailma tekee Santa Sangresta yhden parhaimman koskaan näkemistäni elokuvista. Elokuva sisältää myös paljon väkivaltaa, joka on melko vastenmielistä aika ajoin. Symboliikka on Santa Sangren avainsana. Melkeinpä kaikki tapahtumat ja seuraukset kerrotaan symbolisesti, eikä vastauksia jaella suoraan. Elokuvan kaikki kohdat eivät todellakaan avautuneet minulle joten uusintakatselu on todellakin paikallaan. Luulin David Lynchiä symboliikan jumalaksi, mutta Jodorowsky menee ohi aivan helposti. Erikoismaininta loistavasta musiikista, joka sopi kohtauksiin mainiosti. Elokuvan päähenkilönä esiintyy Fenix, jota esittää ohjaajan poika Alex Jodorowsky. Mystiset ja omituiset hahmot ovat myös Santa Sangressa kovassa käytössä. On aina kääpiöistä kädettömään pyhimykseen. Katsastan lähiaikoina Jodorowskyn tuotantoa lisää sillä Santa Sangre oli aivan uskomaton elämys jollaisia ei paljon ole ollut. Uskomaton surrealistinen painajainen.

Living dead

Kuten nimimerkki Alm0st sanoo, itsekin törmäsin elokuvaan sattumalta Leffatykissä. Julistekuva näytti mielenkiintoiselta ja houkutteli katsomaan elokuvan. Ja se olikin yhtä mielenkiintoinen kuin tuo kuva. Vaikea kuvailla tarkkaan ainakaan ensi näkemältä, mutta mitään vastaavaa en ole tainnut nähdä ennen. Mutta ei sen puoleen että tämä olisi mitenkään vaikeatajuinen, juonta on kyllä helppo ymmärtää. Hieno visuaalisesti ja musiikillisesti. Ja tarina muuten muistuttaa Psykosta, joka tosin ei ole läheskään yhtä mielikuvituksellinen ja näyttävä kuin tämä. Jos tätä ylipäätään pitäisi luokitella niin itse kuvailisin tätä lähinnä kauhufantasiaksi.

miino

Erittäin surrealistinen leffa maustettuna psykoanalyyttilisillä yksityiskohdilla. Sai minut kiinnostumaan Jodorowskyn tuotannosta.

Rainafriikki

Jälleen taas hieno ja surrealistinen mestariteos Jodorowskyltä,joka toimii kaikilla osa-alueilla.Elokuvassa oli mielenkiintoinen ja omaperäinen tarina,hahmot olivat kiinnostavia ja omituisia,painajaismainen miljöö,musiikki.Roolisuoritukset olivat todella hyviä etenkin Axel Jodorowsky nuorena Fenixinä.Elokuvassa oli ohjaajan tapaan hyvin paljonsymboliikkaa ja eikä vastauksia jaettu suoraan.Väkivaltaa oli paljon,joka oli osittain aika vastenmielistä mutta hyvällä tavalla.

Bobby72

E-Mies