Alm0st

Paljon hehkutettu Robocop oli aivan erilainen elokuva mitä odotin. Se on synkkä tulevaisuudenkuva väkivaltaisesta Detroitista. Leffan tulevaisuudenkuva on erittäin hyvin tehty tv-mainoksia myöten. Tehosteet eivät ole todellakaan huippuluokkaa, mutta en sitä odottanutkaan. Hieman aivotonta toimintaa robocop kuitenkin tarjoaa. Itse en löytänyt tästä syvällisempää tarinaa, mutta en sellaista jäänyt kaipaamaankaan, sillä koko sen 100 minuuttia minkä robocop kestää tunsin itseni erittäin viihtyneeksi leffan parissa. Kovia one-linereitä heitellään koko leffan ajan, ja Robocop on elokuvien yksi tunnetuimmista ja fanitetuimmista hahmoista. Itse pidin tätä viihdyttävänä aivot narikkaan elokuvana.

Hiisi

Robocopin hahmo oli jo lapsena tuttu, mutta leffan näkemiseen meni kauan. Tämä näyttää myös olevan niitä leffoja joita pikkupojat salaa katselivat videolta ja järkyttyivät sen väkivallasta, vaikka kyseessä olikin saksittu versio.

Vaikka leffa on pohjimmiltaan on b-luokan toimintaelokuva, siinä on myös sisältöä. Satiirinen ote, sekä yksinkertainen draama ovat parasta antia. Surumieliseen tunnelmaa sopii, että Robocop on kömpelön näköinen. Osa näyttelijöistäkin tekee kelpo työtä. Murhyn (eli Robocopin) hahmo jää hieman etäiseksi, mutta se näyttää olevan tarkoituskin.

Valitettavasti toimintakohtaukset ovat jo menettäneet parhaan teränsä. Ne ovat toki brutaaleja, mutta myös usein kömpelöitä. Draama ja sci-fi puolta voitu tutkia vielä enemmän. Paul Verhoeven seuraavassa leffassa Total Recall oli satiirisuus ja draama vähentynyt, mutta toimintakohtaukset sitäkin munakkaampia.

JohnRambo

RoboCop on sympaattinen teos, jossa leikitellään synkillä tulevaisuusvisioilla. Se nokkelasti satirisoi jenkkien tv/väkivalta/viihde-kulttuuria ja tämän varjolla se vyöryttää ruudulle hyvin brutaalia väkivaltaa itse. En tiedä onko ihmiset ehkä silti vähän ylitulkinnut leffan sanomaa, koska mun silmään RoboCop on kuitenkin päivän päätteeksi enemmänkin toimintaleffa hyvällä juonella, kun mitään sen enempää. Ehkä toisaalta itsekin aloin etsiä siitä jotain, mitä siellä ei ollut.

Kuten mainittua, toimintakohtaukset ovat sopivan tylyjä ja tulevaisuuden maisemat toimivat suurimmilta osin (kuvaputkitelkkareita lukuunottamatta). Leffan ikä alkaa vain valitettavasti painamaan sen verran, että jotkut kohtaukset näyttävät jopa ikäistään vanhemmilta. Toki ymmärrän, että leffan budjetti ei ollut suhteessa muihin aikalaisiinsa actionleffoihin kovin iso. Leffan näyttelijät ja musiikki loistavat.

Verhoevenilla on aina piristävän terävä ote leffoihinsa.

stranger in this town

Katsoin elokuvan 14-vuotiaana ja vaikka en suuri scifin ystävä olekaan, tämä elokuva jäi positiivisesti mieleeni. Muistan erityisen hyvin pääosan esittäjän kuoleman, mikä on varsinkin kun se tehdään elokuvan alkupuolella, niin aivan erikoista ja käsittämätöntäkin. Tässä se on tietysti ymmärrettävää elokuvan luonteen takia. Muistiin oli jäänyt myös toimistokohtaus, jossa robottiin tulee vika ja se tappaa viattoman.

Näin liki kaksikymmentävuotta myöhemmin, odotin epäluuloisena, suhtautuisinko elokuvaan jotenkin liian aikuisesti enkä osaisi katsoa elokuvaa kritiikittömin silmin.

Elokuvanhan toimii vieläkin. Toiminta on sopivan vulgaaria ja muutenkin elokuvassa on karu maailman kuva kautta rannan. Teknologiaan suhtaudutaan ajanmukaisen kriittisesti. Kiva katsoa, miten valtavasti teknologia on kehittynyt tosta ajasta niin valtavasti. Tulipa mieleen, onko liikaakin, sillä noissa ajoissa oli jotain sydämellistä amatöörimäisine efekteineen, jotka oikeasti ovat kaukana amatöörimäisestä. Nykypäivän efektimaailma on jo luotaantyöntävän ylikehittynyttä.

Toimintaa on ja se scifi jää vähän vähemmälle mielestäni. Elokuva ei ole liian scifimäinen ja mielestäni mm. mustat poliisiautot toivat mukanaan siihen sopivaa salaperäisyyttä ja ankeaa elämänkuvaa. Toiminta oli raakaa, mutta ei tarkoituksetonta.

Jälleen kerran hyvä osoitus 80-luvun onnistuneista toimintaelokuvista. Parhaat toimintaelokuvat taidettiin tehdä juuri edellämainitulla vuosikymmenellä, näin alan pikkuhiljaa uskoa. Hyvää viihdettä meille ikuisille pikkupojille.

tikox

Nostalginen tapaus joka nostaa hymyn huulille. Överiksi menee vähän joka vaiheessa ja mukana ovat kaikki ajalle tyypilliset kliseet mutta puutumaan ei ehdi. Pienoismallitehosteet ovat aina mukavaa vaihtelua nykyisen pikselimössöön.

Positiivinen

RoboCop arvosana 4,11
1987
Paul Verhoeven
Edward Neumeier, Michael Miner
Dan O'Herlihy, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Nancy Allen, Peter Weller, Ronny Cox