vomppa

M-E-S-T-A-R-I-T-E-O-S Aivan käsittämättömän loistava, kaunis, hieman surullinen, elokuva jonka avainsana on toivo. Yksi parhaimmista elokuvista mitä olen nähnyt. Tim Robbins ja Morgan Freeman tekevät molemmat upeat roolisuoritukset, samoin Clancy Brown sadistisena Byron Hadleyna, samoin James Whitmore vanhana Brooksina.

afterman

Rita Hayworth? Aivan kamala nimi leffalle no tulihan tämä yli 20 vuoden takainen klassikko nähtyä viimein.Tapahtumien alku sijoittuu 1940-luvun loppuun. Elokuva kertoo nuoresta, hiljaisesta sekä älykkäästä pankkiirista Andy Dufresnesta (Tim Robbins) joka tuomitaan kahteen elinkautiseen vankeusrangaistukseen vaimonsa ja tämän rakastajan murhasta, ja lähetetään kärsimään rangaistusta Shawshankin vankilaan.

Vankilassa Dufresne ystävystyy vanhemman vangin Redin (Morgan Freeman) kanssa joka kykenee hankkimaan kaikkea mahdollista, joten kyseiset liiketoimet tuovat nämä kaksi yhteen. Samalla Dufresne päättää kehitellä pakosuunnitelman. Dufresne perustaa vankilassa ollessaan kirjaston ja toimii korruptoituneen vankilanjohtajan kirjanpitäjänä. Dufresne pakenee 19 vankilavuoden jälkeen vankilasta kaivetun tunnelin avulla joka oli piilotettu julisteen taakse. Dufresne on ennen pakoaan kertonut Redille suunnitelmistaan perustaa hotelli Meksikon rannikolle ja pyytää Rediä etsimään hänet käsiinsä vapauduttuaan. Lopussa kaksikko kohtaa toisensa Zihuatanejossa, Elokuva on ollut 7 Oscar ehdokkaana vuona 1995

Allu

kaunis ja koskettava sekä tunteita herättävä elokuva toivosta ja ystävyydestä. Ja ennenkaikkea se on elokuva miehestä, joka ei koskaan luovuttanut. Elokuvan ainut heikkous on sen huonosti suomenettu nimi.

AnaBanana

tosi hyvä leffa! ei ehkä eka ajattelis et se on hyvä, mut sit huomaa et se onki parempi ku hyvä, se on paras!

Anzalone

Ainoa vaihtoehto on viisi tähteä. Kaikkien aikojen parhaita elokuvia ehdottomasti. Kertakaikkiaan mykistävä tarina, henkilöhamot ja näyttelijät upeita. Klassikko jo syntyessään ja vielä suurempi klassikko tulevaisuudessa. Vihreän Mailin ja Pako Alcatrazista ohella vankilaelokuvien kirkkain kärki.

azey

Beer Master

Hyvä vankilaleffa. Morgan Freeman tietenkin paras.

Cpa

Ei voi muuta sanoa, kuin "WAU!". Oli iha mieletön. Loistava käsikirjotus ja näyttelijäsuoritukset.

Cslangsta

Koskettava mestariteos. Paras Kingin kirjan pohjalta tehty elokuva koskaan (tosin nimen suomennoksen voi jättää omaan arvoonsa).

Elokuva saattaa vaikuttaa perus tylsältä draamaleffalta, jota se ei tosiaankaan ole. Se on mielenkiintoinen, viihdyttävä ja miettimään pistävä 2 tuntia + mahtavat näyttelijäsuoritukset.

Vankila miljöönä oli mielestäni koko elokuvan ajan ehkä paras vankilakuvaus elokuvahistoriassa. Andy Dufresne vangitaan säälimättömään Shawshankin vankilaan, jossa tarvitsee selvityäkseen kovan luonteen. Andy ei sitä omista, joten hänen tarvitsee käyttää muita taitojaan saadakseen ystäviä/kunnioitusta.

Elokuvassa käy myös ilmi, että joillekkin ihmisille vankilasta tulee se tuttu, turvallinen maailma, ja normaali maailma on eriskummallinen,
pelottava paikka.

7 Oscar-ehdokkuutta, mutta samana vuonna ilmestynyt Forrest Gump oli niin (yli)arvostettu, ettei Shawshank Redemption voittanut yhtään.
Silti, loistava elokuvakokemus, jota suosittelen kaikille.

Darkman900

Loistava vankilaelokuva. Monta kertaa on tullut nähtyä eikä vieläkään kyllästytä.

eero

Tähtien määrä kertoo kaiken:

ELPaso

Odotin hienoa elokuvaa, enkä todellakaan pettynyt. Voi kutsua jopa pieneksi mestariteokseksi. Loistava leffa ja loistava Freeman. Täytyy myöntää että Freemanin ääni ja kerronta varsinkin lopussa sai aikaan oudon tunteen rinnassa.

Frank Lucas

Loistava elokuva. Päihittää kaikki muut vankilaelokuvat!

Glenn

Tunnelmallinen ja mieleenpainuva leffa kyseessä. Ei tälle voi olla antamatta täydet 5 tähteä.

huivaihai

Ei yhtään huonoa sanottavaa, mutta ehkä hiukan yliarvostettu. 90-luvun suurimpia mestariteoksia. Tämä on myös parhain elokuva joka pohjautuu Stephen Kingin kirjasta.

ilmastointiteippi

Mahtava,kaunis,eeppinen vankila elokuva joka jokaisen on pakko katsoa

IronMaiden

Riipaiseva ja erittäin aliarvostettu elokuva. Ylitti kaikki erittäin korkealle asettamani odotukset ja nousee suosikkielokuvieni listan kärkisijalle.
Leffa täyttää kaikki hyvän elokuvan kriteerit, ja pysyy mielenkiintoisena loppuun asti.

Jabbopoikanen

Elokuva toivosta ja ystävyydestä. Kestää useammankin kaselukerrat. Erinomainen leffa.

James_Bond

Loistava vankiladraama. En tiedä onko ihan Vihreän mailin tasoa, mutta loistava silti. Morgan Freeman oli ehkä paras. Mieleenpainuva ja yllättävä helmi.
Ihan mahtava!

jampaa6

Paras vankilaelokuva American History X:n (jonka pääpaino ei kuitenkaan ole vankilassa) rinnalla. Kaikki toimii ja Morgan Freeman varsinkin.

PS. Elokuva minun mielestäni onnistuneempi kuin kirja. Muuten lähes identtiset, mutta muutama yksityiskohta muutettu elokuvassa, ja mielestäni niin parempi.

JanneVaan

Ei tämä turhaan ollut imdb:n ykkösenä! Jotenki kuvittelin huonommaksi, mutta olikin huippu!

jansku_92

No joo niin kyllä tekee, minusta ehkä 2 kaikkien aikojen roolisuoritusta ja mahtava loppu ratkaisu!

Japonen

Elokuva kyllä kiteytyy yhteen lauseeseen, ja se on:Aivan mieletön leffa. Vaikka katsoo kuinka monta kertaa, niin aina on yhtä hyvä. 5/5

JeLaine

Tämä on kyllä aivan mahtava!! Ei ihme että on Imdb:ssä lista ykkösenä! Joka kerta yhtä hyvä!

JohnieH

En keksi oikein mitään sanottavaa, muuta kuin että helvetin loistava ja erittäin hyvin yllättävä elokuva! Parhaimpia elokuvia mitä nähnyt.

Parhaita elokuvia ikinä. Ei tähän muuta tarvi sanoo.

Jorge

eipä oo pitkään aikaan tullut katsottua elokuvaa, mikä ei tuntuisi tasapaksulta tai saisi itseäni sen kummemmin syttymään. Onneksi sentään tuli tämä katsottua. Elokuva piti tunnelmallaan otteessaan koko keston ajan juoni oli aivan loistava ja yllätyksellinen. Erinomaiset henkilöhahmot ja yksi parhaimpia-ellei paras loppu. 5/5

JucciB

Mitä tästä sanoa... Mestariteos.

Jugger

Ansaitsee todellakin kaiken ylistyksen mitä on saanut aivan loistava!

JuhoTsu

Hyvä elokuva. Kaikki näyttelijät tekevät todella hyvät roolisuoritukset ja juoni toimii ja on vielä hyvin ohjattukkin. Ja mikä parasta, Morgan Freeman juontamassa. Erittäin hyviä juonenkäänteitä.

Juki

Nyt tuli vihdoin katsottua tämä jo vuosia katsottavien leffojen listallani keikkunut vankiladraama. Alkuperäistä Kingin teosta en ole lukenut, joten vertailu ei onnistu. Morgan Freeman tekee leffan parhaan suorituksen ja myös Tim Robbins siinä sivussa on hyvä. Juonikin on mielenkiintoinen ja ohjaus on myös onnistunut nappiin. Aivan maailman parhaaksi elokuvaksi (IMDb.comin mukaan) en tätä rankkaisi, mutta erittäin korkealle kuitenkin. Onhan tämä yksi parhaista näkemistäni Stephen Kingin teoksiin perustuvista elokuvista.

Kaltsu

Todella loistava elokuva.

keijomies

Tämä elokuva ei selittelyjä kaipaa. Kaikkien aikojen paras elokuva!

kontraatti

Mestariteos. Kuuluu ehdottomasti elokuvien kärkikymmenikköön.

Kookosbanaani

Sanoinkuvaamattoman loistava elokuva. Turha tässä on mitään huonoja puolia vahdata, sillä onnistuneesta elokuvasta ei sovi kiistellä. Joten täydet pisteet ja voitto kotiin.

korkkinado

Shawshank Redemption (en kehtaa käyttää täysin surkeaa suomennos-nimeä) on sellainen elokuva, joka ei vanhene ollenkaan ja on täysin ajaton. Tarina jaksaa koskettaa joka ikisellä katselukerralla. Oscareiden suurin moka jättää tämä ilman palkintoja. Tästä on kyllä jo kaikki sanottu.

Kuikelo

Todellinen Mestariteos..... 5/5

kuperkeikka

Aivan mahtava! Yksi parhaista pätkistä mitä on tullut nähtyä.Morgan Freeman on aivan mahtava roolissaan.Aika kuluu kuin siivillä tätä katsoessa.Elokuva naulitsi minut penkkiin ja lopputekstien pyöriessä tuijotin ruutua vain suu auki.

Kurt

Kuuluu kyl ehdottomasti maailman parhaimpien leffojen joukkoon, kaikki täs on kohillaan.

Leffa Timppa

Näitä leffoja, joiden loppuessa tekisi mieli laittaa pyörimään uudelleen alusta. Pituus ei tunnu miltään ja olisinpa jaksanut katsoa tätä jopa usean tunnin tv-sarjana. Omallakin listalla pääsee TOP-20:een. Robbins ja Freemaan tietty varastavat show'n loistavana kaksikkona. Ohjaus on aika maltillinen ja tunnelma toivon ja epätoivon välillä poukkoileva. Usein kehutaan maailman parhaaksi elokuvaksi, jota tämä ei todellakaan ole. Asemansa vuoksi puhutaan yleissivystykseksi. Frank Darabont osaa selvästi ohjata vankiladraamoja, sillä on tämän lisäksi ohjannut Vihreän mailin. Näistä kahdesta Avain pakoon vie helposti voiton, vaikka toinenkin on hyvä.

Ludil

Mestariteos! Kaikki on täydellistä: hyvä tarina, loistavat näyttelijät, musiikki, kaikki. Tämä imaisi hyvin mukaansa. Juoni on karu, mutta sopii tunnelmaan. Onnistunut elokuva, parhaimmaksi nousee Morgan Freeman.

Tässäpä esimerkki loistavasta elokuvasta.

lumiukko

Ehdottomasti parhaita vankilakuvauksia joita olen nähnyt! Koskettava, ei pelkkää väkivaltaa, sortoa, puukotuksia ruokajonossa vaan paljon muutakin!

Mad movie man

Loistava leffa. Roolisuoritukset ja käsikirjoitus ovat loistavia, todella koskettava ja mukaansatempaava leffa.

MaidenFani

Darabont on luonut upeita elokuvia mutta tämä on ylivoimaisesti paras. Morgan Freemanille jälleen virheetön suoritus. Niin iloinen loppu että meinasi itku tulla. 8D

mamasu

Paras. Ei tästä oikeen muuta voi sanoa. Ainoa mikä mustaa tätä elokuvaa suomalaisen silmissä on erittäin surkea suomenkielinen leffakäännös. Älkää antako sen hämätä - 10 pisteen leffa!

Matalahiilihappoinen

Erittäin hieno elokuva. Tässä(kin) tulee todistettua, kuinka hyvin Frank Darabont hallitsee vankiladraamat. Juoni on hyvä, kekseliäs, monivaiheinen sekä yllättävä eikä käsikirjoituksesta löydy mitään vikaa vaikka etsimällä etsisisi. Jokainen pää - ja sivuhahmo on uniikki ja luo oman vivahteensa tähän A-luokan soppaan. Tim Robbins tekee hyvän roolisuorituksen, mutta etenkin Morgan Freemanin rooli yhtenä avainhenkilöistä, kertojana ja päähenkilö Andyn läheisimpänä ystävänä on suorastaan upea. Karismaattisuutta henkivä Freeman saa elokuvan vaikuttamaan yhä enemmän ja enemmän todelta. Ja vaikkei elokuvan tarvitse olla todenmukainen, The Shawshank Redemption onnistuu jopa tässä.

Maukka

Ei mithään järkeä kuinka hyvä tämä on!

May_Force_Be_With_U

Jaahas, arvostelu ei tainnut tulla sittenkään perille. Vitun Firefox.

Meriläinen

Monia lainaten, ei ole turhaan kehuttu. Katsomisen jälkeen olin ihan fiiliksissä elokuvan juonesta, oli jotain niin hienoa.

Parhaimpia leffoja mitä olen ikinä katsellut.

MersuZ

metalhead90

Yksinkertaisesti täydellinen paketti ja ehkä maailman paras elokuva. Elokuva naulitsee katsojan uskomattomalla tavalla koko kestonsa ajaksi, eikä jätä kylmäksi ketään. Morgan Freemanin roolisuoritus on täyttä timanttia, yhtään Tim Robbinsia väheksymättä.

The Shawshank Redemption toimii jokaisella osa-alueella täydellisesti ja jokaisen katselukerran lopputuloksena maailma on taas vähän parempi paikka.

mige

Täydellinen elokuva.

Migus

Sanoinkuvailemattoman upea Mestariteos on henkilökohtainen suosikkini. Jokainen näyttelijä hoiti roolinsa loistavasti ja aidosti koskettaviakin kohtauksia oli riittämiin.

Joka kerta kun tämän elokuvan katsoo on jälkeenpäin hyvä mieli, joka kestää loppu päivän. Maailman paras elokuva.

milkman

Ei ollenkaan yliarvostettu, aivan loistava leffa. Paranee kokoajan loppua kohti.

Milla_S

Tämä elokuva ei esittelyjä kaipaa. Kaikin puolin loistava Mestariteos! Elokuva on samalla jännittävä, hauska ja koskettava.

Hengästyttävän hieno, mestarillinen vankiladraama jonka saama arvostelumenestys on täysin ansaittua. Alle viisi tähteä olisi yksinkertaisesti väärin. Plussaa kertojaäänestä (Freeman) sekä muutenkin erinomaisista näyttelijöistä.

Occi

Älyttömän hyvä leffa. Tämä on kaikkien pakko nähdä. Tämä leffa jäi mieleen ja pysyy siellä vielä pitkään. Jäi hyvä fiilis elokuvan loppuessa. 5/5

ossjuh

Aivan mahtava elokuva!!!!

ottowW

Avain Pakoon on minulle jo monia vuosia ollut yksi elokuvahistorian tärkeimmistä teoksista. Se on ensimmäisiä omistamiani elokuvia ja lukuisista katselukerroista huolimatta säilyttää vuodesta toiseen saman hohdokkuden ja tunnelman jonka koin jo ensimmäisellä kerralla kun tämän mestariteoksen näin. Unohtumattomia kohtauksia ja roolihahmoja pursuava sekä realistisen karu, mutta loppujen lopuksi erittäin koskettava tarina jonka veroista tuskin tulen näkemään.

"They say it has no memory. That's where I want to live the rest of my life. A warm place with no memory."

OZMOxD

Oikeastaan koko elokuvan voi tiivistää Robbinsin ja Freemanin väliseen kemiaan. Kyseessä on muutamalla sanalla sanoen yksi elokuvahistorian parhaimmista parivaljakoista ja onhan tätä elokuvaa muutenkin vaikea mennä huonoksi haukkumaan. Mitenpä sellaista voisikaan sanoa elokuvasta, joka yksinkertaisesti toimii? Rauhallisesti etenevä tarinakin tarjoaa jo yksinään erittäin vaikuttavan elokuvakokemuksen, joka jättää hyvän mielen vielä lopputekstien jälkeenkin.

Frank Darabontin muista elokuvista voi olla montaa mieltä, mutta fakta on se, että hän on ohjannut kaksi kenties parhainta vankilaelokuvaa ikinä ja niistä kahdesta Vihreä Maili saattoi iskeä allekirjoittaneeseen vieläkin syvemmin, mutta tästä huolimatta The Shawshank Redemption on yksi parhaimpia elokuvia mitä olen nähnyt.

Paskis

Yksi lempielokuvistani. Ei mitään huonoa sanottavaa. Menee top kymppiin helposti.

Peeder

Uskomaton elokuva ! Yks parhaimmista ! Tämä on kyllä sellanen leffa, joka pitää nähdä !

Pelimies

Eeppinen⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

pökkelö

Yksi elokuvahistorian parhaimpia elokuvia.

poximus

Todella hyvä leffa!

Punakuu

Todellakin täydellinen elokuva! Itselläni menee kyllä parhaimpien elokuvien listan kärkeen. Freeman ja Robbins ovat loistavia! Suosittelen kaikille lämpimästi katsomaan tämän elokuvan!

Rainafriikki

Mahtava ja koskettava draamaelokuva,joka on todellakin maineensa arvoinen.

ricksaw

Paras vankilaelokuva ja myös yksi parhaimmista elokuvista muutenkin.

seew

Loistava elokuva. Ainut mikä häiritsee, on elokuvan suomenkielinen nimi, joka paljastaa heti sen miten Andy pakenee. Ehkä paras elokuva, jonka olen nähnyt.

Shabbath

Ehkä hieman hidastempoinen alkuun, mutta erittäin tunnelmallinen.

Soapmaker

Aivan käsittämättömän upea Shawshank Redemption onnistuu kaikessa aina sulavasta tarinankerronnasta Tim Robbinsin ja Morgan Freemanin roolisuorituksiin. Lähestulkoon täydellinen filmi.

suklaamonni

Ei vie voittoa Vihreälle mailille, mutta seilaa heti perässä hyvänä kakkosena ! Käsittämättömän upea, todellinen mestariteos.

TaoTao

Leffa nauttii kaikessa hiljaisuksessaan aliarvostusta,
mutta ne ketkä siitä pitävät pitävät siitä niin paljon että jaksavat katsoa toistuvasti ja suositella kaikille raukoille jotka eivät vielä ole tätä nähneet, mitä mainoin vankileffa, se paras Stephen King kuvaus, kaverin kauhu kynäelmien ulkopuolelta.

Tertsi

Harvoin tämäntyyppisiä elokuvia katson, mutta tämäpä teki syvän vaikutuksen. Elokuva oli vaan.. no hyvä. Freeman oli huippu, eikä Robbinskaan hassumpi ollut. Pätkä olisi voinut olla vähän lyhyempi, siitä miinus, jos sellaisia pitää etsiä. Muuten varsin upea teos.

Thrashtament

Todella huolella ja nerokkaasti toteutettu juoni! Ainoa pettymys oli mahdoton vankilapako viemäreissä. Andyn hahmolla oli myös tämä ärsyttävä "jokapaikan höylä" piirre. Muilla saroilla mahtava!

tikox

Ei lisättävää.

tirehtööri

Tulipa taas muutaman vuoden tauon jälkeen katsottua taas tämä uudelleen. Ei voi muuta sanoa että kuin on kyllä Yksi parhaista elokuvista mitä on koskaan tehty.Aika Kuluu aina kuin siivillä kun tätä leffaa katselee. Tästä elokuvasta ei vaan voi olla tykkäämättä. Tässä leffassa on vain kaikki kohdallaan.

tithonous

Tässä elokuvassa toimii kaikki, aivan kaikki. Kertakaikkiaan mahtava, koskettava, paikoin myös hauska ja upeilla näyttelijäsuorituksilla varustettu elokuva, josta yksikään normaali ihminen ei voi olla pitämättä. Ja Morgan Freeman, miten mies voikaan olla noin komea ja karismaattinen vielä tuossa iässä?

Tjivini

Yks elokuvahistorian parhaista teoksista. Elokuvan juoni ja tunnelma on aivan jotain uskomatonta!

unikko

Tämä voisi olla se elokuva, jonka mainitsen silloin, kun kysytään lempielokuvaani (joita todellisuudessa on liian monta, jotta vain yhden voisi mainita), vaikkakin inhoan tuota elokuvan nimen suomennosta, joka antaa ymmärtää kuin kyse olisi jostain Rita Hayworthin elämäntarinasta...

Tällaisesta elokuvasta tulee ensin paha olo ja sitten hyvä olo, sen jälkeen tuntee itsensäkin jotenkin vapaammaksi.

vilimiriikki

Taitaa olla paras näkemäni elokuva. Henkilö hahmot olivat sympaattisia ja kovienkin kuorien alta tunnisti ihmisen. Yhtäaikaa lämminhenkinen, kova ja koskettava mestariteos.

Villetys

Ansainnut paikkansa ensimmäisenä imdb top listalla.

Vompelo

Robbins ja Freeman ovat loistavia. Parhaimpia elokuvia ehdottomasti.

xenomorph

Loistava vankilaelokuva, jossa todellakin se hieno loppuratkaisu.Hiukan yliarvostettu teos se tämäkin on.En ihan maailman parhaaksi elokuvaksi tätä sanoisi, mutta siti yksi parhaimmista vankila kuvauksista Vihreän mailin ohella.

1290st

ZorGy

Zrud

Rita Hayworth - avain pakoon
Rita Hayworth - avain pakoon arvosana 4,54

Rita Hayworth - avain pakoon (1994)

Alkuperäinen nimi: The Shawshank Redemption

Rikos,
1994
The Shawshank Redemption - Avain pakoon
Frank Darabont
Frank Darabont, Stephen King
Bob Gunton, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, Morgan Freeman, Tim Robbins, William Sadler