Oli pakko katsoa ja arvioida tämä uudelleen, sillä se jäi pari vuotta sitten kaihertamaan mieltäni. Nyt elokuva oli parempi, tai ehkä vain ymmärrän sitä nyt paremmin vaikka tylsänä tätä vielä paikoin pidänkin. Parasta tässä oli edelleenkin se ahdistava tunnelma, mutta tällä kertaa huomasin myös miten valaistuksessa oltiin onnistuttu hyvin. En tiedä varmasti, mitä päähenkilö on aiemmin kokenut, mutta kaikki jotenkin viittaa (seksuaaliseen?) hyväksikäyttöön lapsena. Tai ainakin jotain pahaa hänelle on tapahtunut. Viittaan tällä elokuvassa pariin kertaan nähtyyn valokuvaan ja hänen epänormaaliin ujoon käytökseen. Vaikka kullakin on varmasti omat tulkintansa elokuvasta. Deneuve on aivan täydellisen sopiva rooliinsa yliherkkänä, äärimmäisen ujona nuorena naisena. Tuli herkkyydestä hieman mieleen Rosemaryn painajainen jossa oli myös todella herkkä nainen pääroolissa. Kummatkin erittäin hyvä Polanski-leffoja. Suosittelen katsomaan molemmat.

Matalahiilihappoinen

Kelpo draamatrilleri, joka omaa joitain melko yllättäviä juonenkäänteitä muttei kuitenkaan tarjoa mitään kovin mahtavaa. Tarina kertoo nuoresta naisesta, jonka käsitys miehistä muuttuu jatkuvasti negatiivisempaan suuntaan tiettyjen tekijöiden toimesta. Käsikirjoitus on vähäpuheista ja lähentelee minimalismia. Catherine Deneuve tekee mukiinmenevän roolisuorituksen, mutta hänen roolihahmonsa masennus saa hänet näyttämään zombiemaiselta. Kauhuleffaksi Inho on vaikea luokitella; se ahdistaa tunnelman tiivistyessä, mutta se ei tarjoa mitään kovin säikäyttävää. Inho on siis hyvä draamatrilleri, ei enempää eikä vähempää.

ratisti

Merkkiteos, jonka tuo mieleen esim. Black Swan. Minua häiritsi Deneuven ajoittain ylikorostunut zombi-eleily. Silti vieläkin tehokas.

Villetys

Inho on ihan hyvin onnistunut elokuva Roman Polanskilta ja se on paras näistä miehen ensimmäisestä kolmesta elokuvasta. Juonessa Catherine Deneuven esittämä Carol asustaa siskonsa kanssa Lontoossa ja työskentelee kauneussalongissa. Naiselle seksi ja seksuaalisuus ovat pelottava ongelma, jotka herättävät hänessä niin inhoa, kuin haluakin. Sisko lähtee miesystävänsä kanssa matkalle pariksi viikoksi ja Carol jää yksin kotiinsa omien ongelmiensa kanssa, jotka riistäytyvät käsistä. Polanski onnistuu luomaan elokuvaan hyvin ahdistavan tunnelman ja sitä odottaa mielenkiinnolla, mitä tulee tapahtumaan. Catherine Deneuve tekee mainion pääroolin sekoavana naisena ja väkivaltaakin löytyy elokuvasta. Elokuva kärsii kuitenkin hieman tylsästä ja hitaasta alkupuoliskosta, mutta loppua kohti mentäessä taso nousee mukavasti.

_Nowhere man_

Alkuperäinen nimi: Repulsion

1965
Roman Polanski
Gérard Brach, Roman Polanski
Catherine Deneuve, Ian Hendry, John Fraser, Patrick Wymark, Renee Houston, Yvonne Furneaux
Iso-Britannia