Törmäsin kirjaan viitisen vuotta sitten kun olin kirjastossa työharjoittelussa mutta en viitsinyt lainata sitä koska se oli ”vain” nuorten kirjallisuutta (lukuhistoriassani hyppäsin aikoinaan lastenkirjoista suoraan aikuisten kirjallisuuteen eli Stephen Kingiin. Nuorten kirjathan eivät siis voi olla hyviä, eihän?). Nyt leffaversion ilmestyessä kiinnostukseni heräsi uudelleen mutta innostukseni hiipui lyhyeen sen saadessa melko nuivaa arvostelua osakseen. Lähdin siis katsomaan tätä odottaen pettymystä.

Pettymys muuttui riemuksi heti ensi sekunnilla kun näin sen ”pinon”, maailman joka oli kiinnostavalla tavalla ränsistynyt mutta silti täynnä elämää – vaikkakin lähinnä virtuaalisesti. Mieleeni hiipi pieni epäilys pettääkö ensivaikutelma? Vastaus: ei todellakaan. Vaikka leffa onkin kieltämättä elokuvallisesti kaikkea muuta kuin täydellinen, henkisesti se iski minuun melko kovaa. Olen syntynyt 80-luvulla ja vaikka meillä oli Atari 2600 (juuri se mikä leffassakin mainitaan), Nintendo ja eka Pleikkari, en koskaan pelannut paljoa ja olen saanutkin läpipelattua vain yhden pelin (Tiku ja Taku, Nintendon peli). Vaikka siis minulla ei ole paljoa pelikokemusta enkä ole nörtti millään osa-alueella, pystyin samaistumaan Wadeen ja siihen outoon pelinkeksijäheppuun Hallidayhin. Hahmot ovat kieltämättä yksiulotteisia mutta leffa toimii silti konseptinsa ja hyvin ajateltujen hahmojensa avulla.

Leffa henkii nykyaikaa, mm. sen hektisyys ja näennäinen mihinkään keskittymättömyys ärsyttää minua normaalisti kaikissa marveleissa ja muissa, mutta ei tässä. Sieluton ja muovinen se ei kuitenkaan ole vaikka jostain syystä sitä niistä haukutaan. Se henkii sitä samaa rehellistä 80-luvun seikkailuhenkeä mitä esim. ohjaaja Spielbergin tunnetummat ja pidetymmät Indiana Jonesit. Tämä ei toki ole yhtä taidokkaasti tehty, ja toista katselemiskertaa tämä tuskin kestää, mutta Spielbergin faneille se on pakkokatsottavaa ja TRONista innostuneet (kuten minä sen jatko-osan kohdalla) saavat siitä varmasti jotain irti myös.

Visuaalisesti minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, joskin avatarit olisivat voineet olla parempiakin ottaen huomioon miten hyvältä leffa muutoin näytti. Jossain vaiheessa minulta unohtui mikä oli pahiksen motivaatio tuhota Wade, mutta mitäs pienistä… hänen näyttelijänsä Ben Mendelsohn oli kyllä hyvä, samoin kuin Hallidayn esittäjän (Mark Rylance).

Yksittäisistä kohtauksista lempparini oli se tanssisalikohtaus Bee Geesin tahtiin (New Order oli myös kova!) ja taulukohtaus Hohdon hotellissa. En välitä easter egeistä nykyleffoissa, mutta tässä sen löytäminen palveli hyvin itse tarinaa. En kuitenkaan välitä lainailuista jos ne mainitaan ääneen ja osoittaen, kuten tässä. Siltä osalta on paljon petrattavaa. Tye Sheridan kiinnostaa minua kovasti sillä hän on outo: tavallaan väritön näyttelijä mutta jonka roolit ovat juuri sopivia ja mielenkiintoisia hänelle, tehden hänestä hyvän juuri siinä roolissa. Pakollinen söpö tyttö (Olivia Cooke) oli kyllä söpö, mutta ei paljon muuta. Leffa oli myös ylipitkä. Mutta sen neuvo lopussa oli hyvä. Ristiriitainen kokemus, pitäisi lukea se hitsin kirja.

Kokemuksena 3,5/5
Elokuvana 2,5/5

IsoVauva

Spielbergiltä odotin kyllä enemmän. Ready Player One on suoraan sanottuna sieluton elokuva, jossa ei ole mitään tarttumapintaa. Se ei onnistu tarinallaan herättämään minkäänlaisia tunteita ja mielestäni joka ikinen hahmo oli tylsän persoonaton pallinaama. Ainoastaan Ben Mendelsohn ja Mark Rylance yrittävät edes vähän, mutta se ei näin hengettömässä juonessa paljoa lohduta.

Ihan komean näköinen elokuva on pintapuolisesti, mutta jotenkin CGI:ta oli jo liikaa. Se entisestään lisäsi leffan sieluttoman muovista fiilista.
Populaarikulttuurin ystävät saavat tästä paljon irti, sillä se on suorastaan survottu täyteen viittauksia ja lyhyitä välähdyksiä tutuista hahmoista. Minulle se kuitenkin kääntyi jo häiritseväksi, sillä sellaisella sarjatulella elokuva niitä sylkee. Hohdosta inspiraatiota saanut toimintakohtaus tosin oli ihan hauska.

Pituuttakin tällä oli ihan liikaa näin köykäiselle tarinalle. 1,5 tuntia olisit riittänyt vallan mainiosti tällaiselle efektiporno-elokuvalle.

Paha pettymys.

puolikas lisää, kun olihan tämä ihan komean näköinen ja muutenkin tuotettu isolla vaivalla.

Leffa Timppa

Ready Player One oli omalle kohdalle suuri pettymys. Tiesin, että tämä tulee olemaan aikamoinen sekamelska ilman järkeä, mutta jotenkin kuvittelin silti nauttivani tästä. Olen kuitenkin Spielberg-fani ja tässä oli paljon hänen vanhemmista elokuvista, vaikka ilme on moderni CGI-soppa. En voinut kaiken ennalta-arvattavuutensa, typeryytensä ja vilisevän nopeutena keskellä nauttimaan leffasta. Ehkä elokuvamakuni on muuttunut, sillä 3 vuotta sitten tämä olisi voinut jopa toimia ihan kivuttomasti. Enkä juuri ole erityisemmin peli-ihmisiä, jonka takia jäi varmasti moni viittaus huomaamatta. Lisäksi aivan liian pitkä ilman minkäänlaista hengähdystaukoa tai sielua. Olen puhunut.

Termis85

Visuaalisesti kaunis toki, mutta jotain jää uupumaan.

Uytp7

Sitä samaa motkotan mitä muutkin. Ready Player One on aikamoisen sieluton ADHD mekastus, ilmeisesti filmi muiden ikävyyksien lisäksi geneeristää lupsakkaa alkuperäiskirjaa. Hahmojen sisällön muodostava pahvi on halvinta mahdollista laatua, tosin nautin silti yksiulotteisesta roistosta koska Mendelsohnin Benkku. Loistoäijä jopa kehnon matskun keskellä. Juoni säntäilee sinne ja tänne, takaisinkin kaiketi tullaan jossain vaiheessa sekä keräillään siinä välissä kertomusta edistävää sälää. Vähän kivaa maisemointia oli havaittavissa, jossain kohtaa kumminkin CGI-karkeloinnin sietokykyrajani tulivat vastaan.

Populaarikulttuuriviittauksia lentelee ruudulla alituiseen, mutta eihän tuommoinen elokuvan ainoaksi sisällöksi kelpaa. Sitä paitsi osa viittilöinneistä ei tuntunut luontevilta, kuhan vaan ahdettiin leffa täyteen tavaraa. Muutenkin alkanut viime aikoina hatuttaa nostalgian viljely sekä väkinäinen nokkeluus kuvamedioissa. Kertaus: lauma puupölkkyjä juoksentelee tietokoneen sisällä ja fanipoitsut hurraa. Logiikasta viis ja omista ideoista. Annoin tähtösen verran Mendelsohn lisää. Tai no, nautin minä myös tavallaan filkan ajatuksista, mitä tuli riippuvuudesta virtuaalitodellisuuteen. Ongelmiaan ei pidemmän päälle voi paeta mihinkään hiton Narniaan, ne on jossain vaiheessa kohdattava silmästä korvaan.

Artblast

Ready Player One arvosana 3,06
2018
Steven Spielberg
Ernest Cline, Zak Penn
Ben Mendelsohn, Hannah John-Kamen, Lena Waithe, Mark Rylance, Olivia Cooke, Philip Zhao, Simon Pegg, T. J. Miller, Tye Sheridan, Win Morisaki