Anzalone

Omaperäinen tekele, mutta toteutuksessa on vähän toivomisen varaa. Lapsinäyttely ei oikein toimi valitettavasti. Potentiaalia parempaankin olisi ollut. Ei huono leffa, mutta ei kovin hyväkään.

JohnRambo

Tämä ei ollut ihan mun juttu. Olihan tässä hienoja maisemia ja muutenkin sellaista Suomi-eksotiikkaa, että varmasti ulkomaalaiset ovat tykänneet. Pikkupoikien näyttely oli jotenkin vaivaannuttavaa katseltavaa ja tämä oli fiilikseltään vähän liian samanlainen, kun tästä seuraava Helanderin leffa Big Game, josta kuitenkin tykkäsin tätä enemmän.

(TV)

Larno

Sanotaan näin, että elokuva oli pettymys. Eniten ärsytti Onni Tommilan (jos nyt siis on se Pietarin näyttelijä) typerä Ramboilu (anteeksi kopiointi).
Alun itkupillimäisyys katoaa hänestä hetkessä ja kohta lennelläänkin helikopterin alla ja eeppiset lausahdukset "Minun ei enää kuulu palata" ja "Kerro isälle mitä minä tein..." eivät sovellu yhtään tilanteisiin. Musiikit ovat myös turhan eeppisiä. Elokuva antaa viitettä monelle asialle ja nuuttipukki legendasta olisi saatu paljon enemmän irti. Kukaan muu paitsi Tommi Korpela ei oikein vakuuttanut rooleissaan ja Onni Tommila on suoraan sanottuna kamala. Kiroilulla yritetään korvata muuten köyhää puhepuolta, joten vittua ja perkelettä kuulee, joka välissä. Typerää on myös itse nuuttipukki, joka ei näy kunnolla missään kohdassa ja on äärettömän suuri. Elokuvan tahti on myös liian nopeatempoinen ja monta asiaa avataan, kuten Pietari pojan äidin kuolema, mutta ne jäävät auki eikä niitä edes yritetä selventää katsojalle.
Rare Exports olisi sisältänyt materiaalia paljon parempaan elokuvaan, mutta tämäkin sitten kustiin huumorilla ja nopeatempoisuudella ja mitään ei kunnolla avattu, vaikka moneen annettiin viitettä.

Pikkupuera

Raskaasti jouduin pettymään. 75 minuutin elokuvassa ei ollut katsomisen arvoista kuin reilut 15 minuuttia: ekat 50 oli vain traileriin ympättyä filleriä ja loput kymmenenkin oli jo aiemmin nähtyä. Lisäksi tekemällä tehty kansainvälistäminen enimmäkseen ärsytti.

Teknisesti kuitenkin hyvää tasoa ja nuo viisitoista minuuttia kanssa.

ratisti

Pettymys. Tosin arvata saattoi, ettei lyhytelokuvien fiilikseen päästä. Kompromissin tuntua. Välillä liihoitetaan hidastetusti perhe-elokuvan hengessä tuttujen musiikkien tahtiin, väliin pari nyyhkytystä ja väsynyttä vitsiä, sitten jokunen puolionnistunut kauhuelementti. Ei todellakaan mitään erityistä. Tontuista plussa.

apc 53

2010
Rare Exports: A Christmas Tale
Jalmari Helander
Jalmari Helander
Ilmari Järvenpää, Jonathan Hutchings, Jorma Tommila, Onni Tommila, Peeter Jakobi, Per Christian Ellefsen, Rauno Juvonen, Tommi Korpela
Suomi, Ruotsi, Norja, Ranska
suomi, englanti