Kantavana voimana on leffan hieno tunnelma.

Tämä tuli joskus telkkarista, mutta silloin tätä ei tullut katsotuksi. Kaverini sanoi, että olin jäänyt paljosta paitsi, kun en ollut tätä nähnyt. Niinpä se tuli otettua videovuokraamon hyllystä. Kun vihdoinkin näin tämän, tajusin kaverini olleen täysin oikeassa, sillä olin todellakin jäänyt paljosta paitsi.

Leffa kertoo uhkapelurista, Eddiestä (Nick Moran), joka häviää 500.000 puntaa ilkeälle Harrylle. Rahat on saatava viikon sisällä tai sormia alkaa putoilla ja isukinkin baari on vaarassa. Eddien ja hänen kavereidensa on keksittävä suunitelma rahojen hankkimisesta. Sehän tunnetusti aiheuttaa monia kommelluksia.

Pläjäys on erittäin herkullinen toimintakomedia. Toimintakomediathan ovat usein pelkkää viihdettä, ei mitään mestariteoksia. Siinä tämä leffa tekee poikkeuksen. Välillä heitetään läppää ja välillä nähdään rankkaa toimintaa.

Näyttelijöistä en ollut kuullut paljoa. Sting on heistä ehkä kuuluisin, mutta hän vetää vain pienen roolin Eddien isänä JD:nä. Vinnie Jones vetää elokuvan roolisuorituksista sen parhaimman. Ohjaajan pallilla istuu Madonnan mies Guy Ritchie. Leffan jälkeen ei voi todeta muuta kuin, että mieshän on todellinen nero. Hän onnistui tekemään vauhdikkaan filmin, jonka aikana ei ehdi pitkästymään. Tämä taisi olla ohjaajan ensimmäinen pitkä ohjaustyö.

Erilaiset sivuhahmot ovat yksi leffan kantavista voimista. Leffassa nähdään huumehörhöjä ja ilkeitä kriminaaleja. Minusta onnistunein hahmo on Vinnie Jonesin esittämä Iso Chris, joka laittaa työnsä edelle vain poikansa Pikku Chrisin. Toisena kantavana voimana on sen hieno tunnelma. Se pysyy leffan alkuminuuteista sinne lopputeksteihin saakka.

IMDb:ssä tämä on 250 elokuvan joukossa 201, eikä ihme. Seuraavaksi pitäisi tarkistaa Ritchien toinen ohjaus Snatch. Jos tällaiset rikoskomediat kolahtaa, ehdotan sinua tarkastamaan tämän pläjäyksen. Et varmasti tule pettymään.

Tykittäjä, 619 arvostelua

Oldboy
Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini
Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini arvosana 4,17
Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini

Puuta, heinää ja muutama vesiperä
Puuta, heinää ja muutama vesiperä arvosana 4,11

Puuta, heinää ja muutama vesiperä (1998)

Alkuperäinen nimi: Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Rikos,
1998
Puuta heinää ja muutama vesiperä, Puuta, heinää & muutama vesiperä
Guy Ritchie
Guy Ritchie
Dexter Fletcher, Jason Flemyng, Jason Statham, Nick Moran, Steven Mackinthos, Sting, Vinnie Jones
Iso-Britannia