johnny depp

Ei ihan paras näistä Jack Ryan-leffoista, mutta kuitenkin ihan pätevä sukellusvenejännitystä. Alec Baldwin olisi voinut tehdä vielä yhden leffan Ryanina, sillä heppu sopi rooliin ihan hyvin. Ja kasassa on muutenkin aika hyvä tähtikaarti: Connery, Sam Neill, Scott Glenn, Stellan Skarsgard, James Earl Jones ja Diplomatic Immunity-tyyppi.

lapio

Ei vedä vertoja Iskulle Kolumbiaan.

Lassomies

Poliittisten jännitteiden värittämä Tom Clancy -trilleri ei ole ihan se ensimmäinen elokuva, mistä uskoin nousevan viime vuosien uusintakatselujeni ykköstä, mutta näin kävi. On tällä silti kompensoitavaa, sen olen huomannut. Sen näyttelijäröykkiöstä saisi aikaan tasaiset karismaattisuuden MM-kisat. "Punaisen lokakuun" ahtaat sisukset on valaistu taidolla tunnelmassa säästämättä. Sen omalaatuisia yksityiskohtia sisältävä juoni etenee hartaudella, eikä neukkujen ja jenkkien välillä ole jännitteestä huolimatta ylittämätöntä Bond-leffojen kuilua.
Kaikki tämä on kunniakkaasti peittämässä sitä, että tarina soveltuu visuaaliseen muotoon kankeasti. Heille, jotka pysyvät helposti kärryillä tarinassa pelkästään dialogin avulla, ei leffa liene erityisen hankala seurata, mutta meille, jotka tykkäämme nähdä, mitä tapahtuu, anti on nihkeä. Etenkään lopputaisteluissa näytelmämuotoa hiljalleen muistuttava trilleri ei pala verkkokalvolle kuin Scott Glennin, Sean Conneryn, Sam Neillin ja Alec Baldwinin hermostuneena seisoskeluna, vaikka käänteet ovat tosiaan täynnä ajatusta. Studiossakaan ei selvästi luotettu McTiernanin kykyyn pitää yleisön mielenkiintoa yllä, kun sopimukseen kirjattuja toimintakohtauksia haetaan ammunnoista veneen sabotöörin kanssa ja Jack Ryanin laskeutumisoperaatiosta veneelle. Enempää spoilaamatta se, kuka sabotööri on, ei ole mikään Keyser Söze -twisti.
Ideaalisen eskapismin äärellä tässä tosin ollaan. Sean Conneryn suhina ilmeisen väärällä korostuksella Basil Poledourisin kuorojen vierellä hellii korvia, kun sukellusvene sniikkailee merten ninjana kenenkään huomaamatta ohi kohti uutta maailmaa. Eikä ydinsodan pelko ole enää niin läheinen, että se stressaisi katselua.

(Eipä vissiin ole!)

Matalahiilihappoinen

Hyvä sukellusvenetrilleri, joka on toteutettu hyvin, mutta silti tästä puuttuu 'se jokin'. Tom Clancyn romaaniin (lukisin Clancya, mutta kirjojen paksuus karkottaa minut aina väkisinkin pois niistä) perustuva juoni toimii ja kässäri on kelpoa, vaikkei elokuvan jännittävä tunnelma pääse koskaan kunnolla purkautumaan eikä todellista kliimaksia tapahdu. Loppusanat olivat tosin miellyttävät. Erikoistehosteet ovat hyvin toteutettuja, samoin sukellusveneissä ja merellä liikkuva hämärä miljöö. Baldwin ja Connery ovat myös hyviä ja karismaattisia näyttelijöitä, joiden roolisuorituksista ei löydy sen suurempaa vikaa. Punaisen lokakuun metsästys ei kuitenkaan täysin onnistu.

Laadukas, hyvin toteutettu elokuva. Ikävä kyllä en varsinaisesti tajunnut. Juoni meni sopivasti ohi, ja loppukohtaus vielä pahemmin ohi. Visuaalisesti kaikki oli kohdillaan, sillä alusten sisätilat ja vedenalaiset otokset tietokoneanimaatioineen olivat hyvää jälkeä.

Sen siitä saa kun yrittää katsoa päivällä..

Pallinöyhtä

Jännittävä trilleri. Suosittelen.

Rainafriikki

Ei omia suosikkeja McTiernanin elokuvista, mutta silti hyvä ja toimiva sukellusvenetrilleri, jossa on hyvä näyttelijäkaarti ja McTiernanin ohjaus toimii tässäkin. Alec Baldwin sopii hyvin Jack Ryanin rooliin ja myös Sean Connery pahiksena.

Seonsiinä

Sukellusvenetrilleri parhaasta päästä. Johan sen kertoo sekin että ohjaajana on John McTiernan, joka oli juuri ohjannut elokuvat Predator ja Die Hard. McTiernan luo tunnelmaa hienosti ja Connery ja Baldwin ovat suorastaan loistavia pääosissa, tosin Connery vetää roolinsa jo pelkällä rutiinilla.

Addeh

Timpsi

yartsa

Punaisen lokakuun metsästys
Punaisen lokakuun metsästys arvosana 3,74

Punaisen lokakuun metsästys (1990)

Alkuperäinen nimi: The Hunt for Red October

Trilleri
1990
John McTiernan
Donald Stewart, Larry Ferguson, Tom Clancy
Alec Baldwin, Courtney B. Vance, James Earl Jones, Jeffrey Jones, Joss Ackland, Peter Firth, Richard Jordan, Sam Neill, Scott Glenn, Sean Connery, Stellan Skarsgård, Tim Curry
englanti, venäjä