Loistava merirosvoelokuva, jonka katsoo aina vain uudestaan.

Olen lukenut kaikki Pirates Of the Caribbean romaanit, ja sitten joululahjaksi tuli tämä kolmen elokuvan paketti. Elokuva on tehty tyylillä ja huumorilla, eikä siitä vauhtia tosiaankaan puutu. Mustan Helmen kirous on ehdottomasti paras merirosvotarina (elokuvia en ole tämän sarjan lisäksi juuri nähnytkään) mitä olen koskaan nähnyt.

Elokuva kertoo nimensä mukaisesti merirosvoista, ja sijoittuu Karibianmerelle. Pelätty merirosvo Barbossa (Geoffrey Rush) kaappaa kuvernöörin tyttären, ja tytön ystävä Will Turner(Bloom)päättää pelastaa hänet ja joutuu turvautumaan merirosvokapteeni Jack Sparrown (Depp) apuun. Ja siitähän tietenkin alkaa hurja takaa-ajo, josta ei vauhtia puutu, siis hienointa merirosvoelokuvaa.

Näyttelijäntyö on hyvää. Johnny Depp on loistava roolissaan hurjapää Sparrowna, ja lähes yhtä tasokas on hänen vihollistaan Barbossaa näyttelevä Geoffrey Rush. Keira Knightley ja Orlando Bloom jäävät sitten vähän taustalle, mutta kyllä hekin ihan hyvät roolisuoritukset tekevät. Myös musiikki on hienompaakin hienompaa.

Elokuvan hahmotkin ovat erittäin mielenkiintoisia. Jack Sparrow on (hyvin) omalaatuinen persoona merirosvokapteenina, ja hänen vihollisensa Barbossalla taas on juuri perinteisen merirosvon luonne. Yritän siis kertoa että hahmot eivät ole tyhjiä persoonia, toisin kuin joissain erikoistehostepaukuissa joissa keskitytään vain tehosteisiin eikä henkilöihin tai tarinaan panosteta pätkän vertaa. Ja tämä elokuvahan on kaukana sellaisesta.

Mustan Helmen kirous on loistava merirosvoelokuva, jonka jaksaa katsoa aina vain uudestaan. Se ei milloinkaan ala tuntua tylsältä, vaan sen katsoo läpi uudestaan ja
uudestaan, ja aina se viihdyttää. Tätä voi suositella kaikille. Katsokaa tämä, mutta jos ette pidä tästäkään, niin älkää katsoko jatko-osia. Jos taas pidätte tästä kovasti katsokaa kaikki osat.

vomppa_98

Seittien linna arvosana 4,11
Seittien linna

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous
Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous arvosana 4,20

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous (2003)

Alkuperäinen nimi: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

2003
K11
Gore Verbinski
Ted Elliott, Terry Rossio
Geoffrey Rush, Johnny Depp, Jonathan Pryce, Keira Knightley, Kevin McNally, Lee Arenberg, MacKenzie Crook, Orlando Bloom