Suoranaista herkkua verkkokalvoille.

Kun ensimmäisen kerran aloin katsomaan elokuvaa, odotin sitä aivan erilaiseksi miksi se katseluelämyksen aikana muodostui. Nyt, kun olen katsonut sen kolme kertaa, rohkenen kirjoittaa oman arvioni kyseisestä elokuvasta.

Juonihan on jo monta kertaa läpikäytyä tuttua huttua. Kyseessä onkin aika perinteinen merirosvoelokuva, joka on juonellisesti melko köykäinen ja ennalta-arvattava. Mikä sitten nostaa Pirates of the Caribbeanin keskivertoa paremmalle tasolle?

Ensinnäkin, elokuvan visuaalinen ilme on henkeäsalpaava: merellinen maisema näyttää upealta ja kirottujen merirosvojen täyttämä pimeä luolasto näyttää ankealta. Ei siis ihme, että elokuva oli ehdolla Oscar-–palkinnon saajaksi parhaista visuaalisista efekteistä. Onnistunut maskeeraus ja puvustus myös omalta osaltaan takaavat sen, että elokuva on suoranaista herkkua verkkokalvoille.

Elokuvan varsinainen pelastaja on Johnny Depp. Mies vetää uskomattomalla antaumuksella vaikean Jack Sparrowin roolin ja saikin ihan ansaitusti Oscar-–ehdokkuuden (joka oli vasta Deppille ensimmäinen) roolistaan.

Paljon Deppille ei häviä Geoffrey Rush, joka näyttelee ärjyvää ja jonkinlaisen omenafetissin omaavaa Barbossaa. Deppin ja Rushin väliset kohtaukset on rautaa ja ehdottomasti koko elokuvan parasta antia.

Orlando Bloom ja Keira Knightley eivät puolestaan ansaitse kehuja. Varsinkin Bloom, jonka minun mielestäni olisi voinut korvata vaikka puupölkyllä, eroa ei kuitenkaan näyttelemisessä olisi huomannut, oli todella vaisu ja useasti hyvin ärsyttävä ja teennäinen. En voi ymmärtää, että Bloomin kaltainen näyttelijän varjokuva on noussut niin suureen suosioon. Knightley taas ei säväyttänyt ollenkaan. Lisäksi näiden kahden näyttelijöiden hahmojen välinen rakkaustarina oli ärsyttävän yli-imelä, että oikein hampaita kolotti.

Koska olen Johnny Depp -fani, annan pisteet erikseen Deppille ja erikseen elokuvalle. Depp ansaitsee täydet 5 osumaa loistavasta ja ikimuistettavasta roolisuorituksestaan.

Muutoin merirosvoelokuva, jonka tarina on perinteinen, loppuratkaisu on ennalta-arvattava, lopputaistelu ehdottomasti liian pitkä ja turruttava, sekä kaiken kruunuksi vielä ällömakea rakkaustarina, ei ansaitse kuin 2 ja puoli reikää. Kuitenkin Depp ja Rush kummatkin nostavat puoli reikää huikeilla roolisuorituksillaan, sekä elokuvassa viljeltävä huumori nostaa sekin lopullista arvosanaa vielä puolikkaan eli lopullinen arvosana on siis tasan 4.

nimimerkki: John Christopher Depp II

Vieras Arvosteltu: 12.02.2006
Katsottu: DVD

Loistava merirosvoelokuva, jonka katsoo aina vain uudestaan.

Loistava merirosvoelokuva, jonka jaksaa katsoa aina vain uudestaan.

vomppa_98 12.02.2008

Neon Genesis Evangelion: The End Of Evangelion arvosana 4,13
Neon Genesis Evangelion: The End Of Evangelion

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous
Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous arvosana 4,20

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous (2003)

Alkuperäinen nimi: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

2003
K11
Gore Verbinski
Ted Elliott, Terry Rossio
Geoffrey Rush, Johnny Depp, Jonathan Pryce, Keira Knightley, Kevin McNally, Lee Arenberg, MacKenzie Crook, Orlando Bloom