Key

Tämähän oli hyvä! Peter Panin tekeminen animaatio leffasta ''live-versioksi'' oli hyvä idea. Tarina toimii hyvin eikä ole mitenkään imelä niinkuin jotkut lastenleffat sattuvat olemaan.

Uytp7

Neverlandin aikaansaamana katsastin tämän uudestaan, näköjään joulukuussa 2012 olen Panin ties kuinka monennen tulemisen pisteyttänyt. Lue edellinen lause kaksimielisesti niin koet saman tunteen suhteessa elokuvan päämuksujen välillä leijuvan seksuaalisen jännitteen kautta. Aloitetaan tavan mukaan hyvistä puolista: Jason Isaacs on K.Koukkuna ihan kurko. Tämä kapu vetää koukulla miehistöään mahaan, jos he eivät tee töitään kunnolla ja haistattaa tarpeen tullen kaikille muillekin paskat. Eikä näyttelijän tuplaroolia perheen ujona isänä voi väheksyä myöskään.

Muukin poppoo toimii, Wendy oli sangen symppis ja Mr. Smee sai taas parhaat vitsit. Mutta itse Peter jäi jälleen kerran tympeäksi virnuiljaksi, onneksi tässä versiossa rippunen traagisuutta korjaa vaikutelmaa. Silti mieleni tekisi kajauttaa poikaa paistinpannulla päähän muutama (kymmenen) kerta(a). Sumpter tavoittaa yhtä kaikki hahmon vekkuliuden vaivatta. Siinä missä tehosteissa Neverland oli ylivalaistu ja enimmäkseen kämäinen, tämä on vain kömpelö sellaisella ihastuttavalla tavalla.

Voisin suositella tätä vähemmän kepeäksi perhe-elokuvaksi, muihin versioihin nähden moniulotteisempi sisältö tarjoaa kaikille jotain eikä onneksi vajoa tasolle "ei kellekään mitään". Kehaista täytyy vielä erikseen filmin scorea, lopputekstit paljastivat kyvykkään James Newton Howardin olleen asialla. Rehellisesti puhuen Panin tarinasta tuskin voi tätä paljon paremmaksi laittaa ellei sitten möyhi kaikkea perusteita myöten uusiksi. Tai no, mainitsin alussa leijuvan kevyen seksuaalisen jännitteen Panin ja Wendyn välillä, mitä tekijät eivät onneksi yrittäneet lakaista maton alle. Siispä tehkää kirjasta rajumpi jynkkyversio, kunnon rahoituksella siis, amatöörikamaa varmaan löytyy pervoille netistä jo enemmän kuin tarpeeksi (sääntö 34).

a-i-n-o

Seikkailu,
2003
P.J. Hogan
J.M. Barrie, Michael Goldenberg, P.J. Hogan
Jason Isaacs, Jeremy Sumpter, Ludvine Sagnier, Olivia Williams, Rachel Hurd-Wood, Richard Briers
Australia, USA, Iso-Britannia