JohnRambo

Persona on kyllä kaikkien aikojen parhaita unenomaisia häröilyleffoja. Leffan alku on tosi tylsä, mutta jossain vaiheessa kun leffan luonteesta saa kiinni niin tämä muuttuu sellaiseksi tripiksi, että oksat pois. Leffan ansioksi on laskettava unenomainen tunnelma, joka suurimman osan leffasta sai ainakin mussa aikaan painajaismaisia fiiliksiä. Kuten tossa pari päivää sitten kirjoittelin Funny Gamesista, Persona on myös aidosti enemmän kauhuleffa kuin suurin osa ton genren alle merkatuista tuotoksista.

Mistä tää leffa kertoo? Ei niin vittu mitään hajua. Tässä oli sopivasti kaikkea mistä voi ottaa langanpäästä kiinni, mutta teoria mitä siitä alkaa pusertamaan on todennäköisesti jokaisella vähän erilainen. Kuten unetkin mun mielestä Personan katsoja projisoi näkemäänsä omaa kokemustaan ja tulkinta elokuvasta voi kertoa sen kertojasta jopa enemmän kuin leffasta. Tai who knows, ehkä mä puhun pelkkää paskaa.

Jotenkin niin tämmönen hieno ja sivistynyt taideleffa, josta voin kerrankin sanoa oikeasti tykänneeni.

(Kirjaston DVD)

Rainafriikki

Todella hyvä draama Bergmanilta,joka oli juoneltansa kekseliäs.Roolisuoritukset olivat kohtalaisen hyvät etenkin Liv Ullmann.Elokuva oli visuaalisesti hieno,joka on täynnä hienoja surrealistisiä ja unimaisia kohtauksia.Ainoa huono puoli oli se, että mielestäni elokuva jäi hieman auki,vaikka loppu juonenkäänne olikin hyvin toteutettu.Ei aivan täydellinen elokuva,mutta silti Bergmanin parhaimpia ja myös taide-elokuvien helmiä.

Addeh

WreckMe666

xxcromxx

Persona - naisen naamio
Persona - naisen naamio arvosana 4,11

Persona - naisen naamio (1966)

Alkuperäinen nimi: Persona

Draama