Anzalone

Persona tuskin aukeaa ensimmäisellä katselukerralla täysin. Kyseessä on aika haastava psykologinen draama, ei mikään koko perheen viihdepläjäys perjantai-illan ratoksi. Ainakin itse pidin tästä, vaikkei parasta Bergmania mielestäni olekaan. Uusintakatselu saattaa olla paikallaan.

Hieman outoa, mutta minusta tämä on yksinkertainen kuvaus kahdesta naisesta, joista toinen ei enää puhu. Toinen välillä suuttuu milloin mistäkin ja Bergman on vaan halunnut tuoda näyttelijät yhteen tähän palapeliin, joka alkaa jännällä tavalla. Mitä enemmän ohjaajan leffoja katsoo, niin sitä enemmän alan arvostaa muista saman henkilön kuvia. Huippulaatua koko katsomisen vaivan arvosta!

Living dead

Kyllä Personassa varmasti jotain ideaa on takana, mutta se on kyllä ilmaistu sen verran arvoituksellisesti, että ei selviä ainakaan yhdellä katsomisella. Leffa pitäisikin epäilemättä katsoa useita kertoja ja miettiä sen tapahtumia, eikä välttämättä silloinkaan tajuaisi kaikkea/mitään. Ihan mielenkiintoinen mystinen draama, mutta itse pidän enemmän Bergmanin Suden hetkestä, joka tosin on samantapainen kuin Persona, mutta silti ehkä vähän helpommin lähestyttävä.

heikki.loytynoja

sykkeys

TatiTeThird

Persona - naisen naamio
Persona - naisen naamio arvosana 4,11

Persona - naisen naamio (1966)

Alkuperäinen nimi: Persona

Draama