Elokuva on kuin yhtä suurta huumetrippiä alusta loppuun saakka.

Eletään vuotta 1971. Raoul Duke (Johnny Depp) ja hänen samoalainen asianajajansa Tohtori Gonzo (Benicio Del Toro) ovat matkalla Mint 400 -moottoripyöräkisoihin Las Vegasiin. Miehille moottoripyöräkisojakin tärkeämpää on amerikkalaisen unelman etsiminen ja sitä eläminen. Tätä mahtipontista löytöretkeä varten on avoauton takakontti lastattu ääriään myöten täyteen huumeita, ja muita päihdyttäviä aineita. On sanomattakin selvää, että luvassa on posketonta sekoilua sekä enemmän ja vähemmän omituisia tilanteita.

Monty Pythoneista tunnetuksi tullut Terry Gilliam on onnistunut siirtämään Hunter S. Thompsonin sekopäisen tarinan onnistuneesti valkokankaalle. Elokuva onkin kuin yhtä suurta huumetrippiä alusta loppuun saakka. Kieli poskella -komiikkaan on upotettu myös vakaavaa asiaa mm. hippiliikkeen laantumisesta, ja poliittisen ilmapiirin vaihtumisesta. Näitä seikkoja ei ole kuitenkaan nostettu elokuvassa jalustalle, vaan ne jäävät koomisen ja viihdyttävän huumesekoilun alle.

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa ei ole todellakaan huumeita ihannoiva elokuva. Päinvastoin. Elokuva pyrkii näyttämään huumeiden käytön epämiellyttävänä ja kuolemaanjohtavana paheena, josta on kaiken lisäksi vaikeata päästä irti. Heti elokuvan alussa radio kertoo huumeiden kuolettavasta vaarasta. Kun stoori kulkee eteenpäin, Duken ja Gonzon varsinaiset liskojen yöt saavat katsojankin kavahtamaan inhosta. Elokuva ruotii huumeiden käytön älyttömyyttä ja vaarallisuutta kuitenkin niin yliampuvasti, ettei katsoja tunne katsovansa moralisoivaa opetusfilmiä.

Teknisesti Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa on kelpo tekele. Ohjaus on kepeää ja hyvää, ja tarina etenee jouhevasti muutamaa suvantovaihetta lukuun ottamatta. Kuvaus on niin hyvää kuin se huume elokuvassa voi olla, varsinkin huumetrippikohtaukset ovat toteutettu hyvin. Lisäksi elokuvaan on valittu hyvät kappaleet. Joten ei valittamista.

Elokuvaan on saatu loistava näyttelijäkaarti. Mukana vilahtelee useita tuttuja näyttelijöitä, kuten Tobey Maguire, Ellen Barkin, Gary Busey, Christina Ricci, Cameron Diaz sekä Michael Jeter. Myös Red Hot Chili Peppersin basisti Flea vilahtaa elokuvassa. Tosin muiden näyttelijöiden roolit jäävät erittäin pieniksi tarinan keskittyessä seuraamaan Duken ja Dr. Gonzon kohellusta.

Molemmat päänäyttelijöistä suorittavat leiviskänsä mahtavalla antaumuksella. Del Toro ja Depp ovat molemmat muuntautuneet niin paljon, että heitä on jopa vaikea tunnistaa hahmojensa alta.

Reippaasti itseään lihottanut Benicio Del Toro häärii loistavasti täysin kahjona asianajajana Dr. Gonzona. Del Toron paranoidinen sekoilu on erittäin hupaisaa katsottavaa, ja se kirvoittaa kotikatsomoissa monet naurut.

Johnny Deppin paneutuminen roolihahmoonsa on ihailtavan nöyrää ja yksityiskohtaista. Deppin kuukauden Thompsonin nurkissa oppimassa kirjailijan käytöstä, puhetapaa ym. eivät ole todellakaan menneet hukkaan. Kun käytös ym. asiat on opittu, pitää tietenkin ulkoinen olemuskin laittaa kuosiin. Siksipä itse Hunter S. Thompson veteli Deppin pään kaljuksi ja kaiken kukkuraksi lainasi omat vaatteensa Duken roolivaatteiksi. Siksipä tuntuukin, että elokuvassa Dukena ei sekoile Depp vaan itse Thompson, mikä on oivallinen osoitus, miten hienosti Depp roolinsa hoitaa.

Itse Duken rooli sopii Deppille paremmin kuin hyvin. Pää hapoissa rellestävä ja selvinä hetkinä pohdiskeluun taipuvaisen Duken rooli ei varmastikaan ollut helppo, mutta Depp ottaa hahmosta kaiken irti mitä saa. Raoul Duken rooli on kertakaikkiaan mahtava suoritus, josta Depp ansaitsee täydet ***** -laakia. Harmi vain, että tämä rooli on jäänyt niin vähälle huomiolle Deppin uralla.

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa on hyvin monisyinen elokuva, joka kestää useamman katselukerran. Sen voi katsoa pelkkänä komediana, mustana komediana, seikkailuelokuvana tai surullisena tarinana. Kaikista vahvimmin siihen on juurtunut sekoilukomedian leima. Ja sitähän se kyllä myös onkin. Tämä elokuva pitää katsoa myös Del Toron ja Deppin mahtavien roolisuoritusten vuoksi. Pieni miinus tulee elokuvan pitkästä kestosta, joka saattaa haitata joitain katsojia. Kaikenkaikkiaan Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa on erittän loistava ja viihdyttävä elokuva, klassikkoainesta.

nimimerkki: John Christopher Depp II

Chaplinin poika arvosana 4,28
Chaplinin poika

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa
Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa arvosana 3,99

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (1998)

Alkuperäinen nimi: Fear and Loathing in Las Vegas

Komedia
1998
Terry Gilliam
Alex Cox, Hunter S. Thompson, Terry Gilliam, Tod Davies, Tony Grisoni
Benicio Del Toro, Cameron Diaz, Christina Ricci, Craig Bierko, Ellen Barkin, Johnny Depp, Michael Jeter, Tobey Maguire