Kaikkihan tietävät "Euran Daltoneiksi" nimitetyt pojat, joiden elämä ei täysin normaalia ole. He ryöstivät pysyäkseen hengissä käyttämättä fyysistä väkivaltaa. Nyt näiden poikien tarina on siirretty elokuvan muotoon eikä hyvällä lopputuloksella.

Aloitetaan siitä, että leffa muuttaa tarinaa radikaalisesti. Poikien nimet on vaihdettu ja vanhempien tilanne on käännetty ylösalaisin. Oikeassa elämässähän näiden poikien äiti elää vieläkin, tässä kerrotaan että hän makaa haudan levossa. Poikien isä Jokke (loistava Vesa-Matti Loiri) on sen sijaan yhtä mielenvikainen kuin oikeassa elämässä. Poikien faija on nykyisin kuollut, mutta hän ei kuollut sillä tavalla kuin leffa sen näyttää (kyseinen kohtaus on toki hieno, mutta noin se ei mennyt).

Mitä muuta tarinassa tapahtuu? No pojat varastavat rahaa elääkseen. Ryöstökierre alkaa peliautomaateista ja bensa-automaateista, mutta siirtyy lopulta postitoimistoihin ja pankkeihin. Tästä mielenkiintoisesta aiheesta olisi saanut hyvän leffan, mutta Aleksi Mäkelä on tehnyt siitä vain suomalaisen yrityksen kopioida Hollywoodin tyyliä. Heitetty perus Holly-kliseitä mukaan ja kappas, käsis on oikeasti kuin jostain Hollywoodin action-rymistelystä. Elokuvassa on kaiken maailman räjäyttelyä ja toimintaa siihen tahtiin, että itse juoni jää pahasti taka-alalle. "Euran Daltonien" tarinaa on käytetty hyväksi, jotta päästään esittämään hieman uutta tekniikkaa ja uutta suomalaista tyyliä. Valitettavasti Pahoista Pojista ei jääkään käteen muuta kuin coolia rymistelyä ja ärsyttäviä näyttelijäsuorituksia. Kaikkein ärsyttävin on Eeron roolissa oleva Jasper Pääkkönen, joka vinkuu kuin 12-vuotias kakara eikä eläydy yhtään. Muutenkaan Lauri Nurksella, Peter Franzénilla, Niko Saarelalla ja Pääkkösellä ei tunnu olevan muuta hommaa kuin esitellä kiiltäviä lihaksiaan.

Pahat Pojat käyttää törkeästi hyväkseen surullista tositarinaa, jotta päästään matkimaan Hollywoodin tyyliä täällä Suomessakin. Toivottavasti tälläisia leffoja ei Suomen elokuvateollisuus suolla jatkossa paljoa, muuten suomalainen elokuvataide on täysin pohjalla.

nimimerkki: Koralli

Vieras Arvosteltu: 31.10.2004