James_Bond

Pahan kosketus, klassikko, jonka voi sanoa päättäneen upean film noirin kauden. Orson Welles on kiistatta leffan muistettavin persoona ja tarinan ydinhenkilö. Hänen ympärilleen on koottu jännittävä murhamysteeri, joka ratkeaa nerokkaalla tavalla. Welles tulkitsee hahmoaan ikimuistettavasti, mutta valitettavasti hänen ympärilleen koottu muu tarina jää välillä jaarittelun puolelle ja tunnelma hieman pirstoutuu. Pieni pettymys, mutta joka tapauksessa loistava merkkiteos, jonka klassikon asemasta en lähde kiistelemään. Uskoisin, että Simpsoneiden poliisipäällikkö Wiggum voisi olla eräänlainen jäljitelmä Pahan kosketuksen Hank Quinlanista. Muista näyttelijöistä vakuuttavat mm. Charlton Heston. Janet Leigh osasi olla hieman ärsyttävä, eikä hahmosta tahtonut saada minkäänlaista käsitystä.

Jude

Ei välttämättä enää ihan viiden tähden kokonaisuus, mutta on Touch of Evilin vaikuttava tunnelma edelleen yksi syy miksi tästä on helppo pitää. Marlene Dietrichin rooli Tanana on ehkä minulle se leffan mieleen painuvin roolisuoritus, jotain unenomaista tuossa hahmossa oli. Henry Mancinin musiikista vielä plussat, sekä kauniista visuaalisesta tyylistä.

Rainafriikki

Maineensa veroinen klassikkojännäri,joka on ehdottamasti Orson Wellesin parhaimpia elokuvia sitten Citizen Kanen jälkeen.

Varjo

Tää on synkkä noiri, jossa on tavallista enemmän syvyyttä. Hitaasta temmosta on turha mussuttaa, sillä se tuo tähän hyvää painostavaa tunnelmaa. Ylensyönyt Orson Welles on mainio.

Also Starring

Trilleri,
1958
Orson Welles
Franklin Coen, Orson Welles, Paul Monash, Whit Masterson
Akim Tamiroff, Charlton Heston, Janet Leigh, Joseph Calleia, Marlene Dietrich, Orson Welles, Zsa Zsa Gabor
englanti, espanja