Juki

Ihan hyvä elämänkertaleffa, vaikka ei täydellinen olekaan. Ennen leffan katsomista tiesin jo aika paljon Olavi Virran elämästä, sillä olin lukenut pari hänestä kirjoitettua elämänkertaa ja toki Virran musiikkia on vuosien varrella tullut paljon kuuneltua. Olihan hänellä yksi parhaista lauluäänistä mitä Suomessa on koskaan kuultu.

Lauri Tilkanen vetää hyvän roolin nuorena Olavina ja myös Raimo Grönberg tekee hienon suorituksen vanhana ja jo sairaana Virtana. Myös Malla Malmivaara hänen vaimonaan Irene Virtana on hyvä ja sivuosissakin nähdään hyviä tyyppejä, erityisesti Martti Suosalo, joka nähdään jälleen sanaseppo Reino "Repe" Helismaana. Mielestäni leffassa käydään Virran elämää läpi hieman liian nopeaan tahtiin ja hypätään yhtäkkiä monta vuotta eteenpäin. Parasta antia leffassa on kuitenkin Olavi Virran oma legendaarinen ääni, jota kuullaankin lähes koko ajan. Leffa koskettaa monessa kohdassa ja varsinkin leffan lopussa jossa kuvattiin jo elämänsä ehtoopuolella ollutta laulajaa haikean musiikin soidessa. Siinä oli todella vaikea pidätellä kyyneleitä. Lavastus oli onnistunut hienosti ja myös Olavin kultakauden autojakin oli saatu hienosti mukaan. Plussaa myös siitä, että mukana oli Suomen legendaarisimman tanssiorkesterin Dallapén aito keikkabussi. Leffasta tuli bongattua myös muutamia tuttuja maisemia täältä Satakunnasta, josta itsekin olen kotoisin.

Olavi Virta
Olavi Virta arvosana 3,04