mauge

Oikeamielinen vanhanajan tarinaelokuva, jossa nuoren naisen usko on koetuksella. Ei välttämättä Jumalaa, vaan kirkon vanhoillisia traditioita kohtaan. Nunnan tarina on varsin lähelle tuleva ja lämmin elokuva. Väliin toki heitetään muutama kevyt shokkikohtaus, joiden tarkoitus on heilautella Sisar Luken uskonnollista vakaumusta.

Nunnan tarina perustuu menestyskirjaan. Se perustuu tositapahtumiin. Vahvimmillaan elokuva on kuvatessaan luostarin rutiineja. Polvistumiset ja Ave Mariat pyhittävät monet hairahdukset. Minun silmääni touhu näyttää ahdistavalta ja askeettiselta. Tässä maailmassa kieltäytyminen ja alistuminen ovat hyveitä. Korkeammassa asemassa olevat perustelevat kurin Jumalan tahdolla. Jumalan tahtoa ei kuitenkaan koeta sydämessä vaan vanhoissa tavoissa ja kirjoituksissa. Sisar Luke käy jatkuvaa sisäistä kamppailua uravalintaansa kohtaan, vaikka muiden silmissä hän on nunnatulokkaista ylevin.

Hepburn heittäytyy nunnan rooliin ihan hyvin, vaikka pidänkin hänen erityisenä vahvuutenaan nokkelan komedian tekemistä. Hän on sanan varsinaisessa merkityksessä ihastuttava. Elokuva on myös osoitus ohjaaja Zinnemannin kyvystä ohjata erityyppisiä aiheita ja hyppiä genrestä toiseen.

Nunnan tarina

1959
K15
Fred Zinnemann
Kathryn Hulme, Robert Anderson
Audrey Hepburn, Beatrice Straight, Colleen Dewhurst, Dean Jagger, Edith Evans, Mildred Dunnock, Patricia Collinge, Peggy Ashcroft, Peter Finch