Bean

Hyvä Raamatun tarinaan pohjautuva draama. Sisältään liikaa hollywoodmaisia kohtauksia. Kokonaisuutena viihdyttä leffa, jolla on sanoma. (3/5)

carloz

Ihan hyvä muttei mieleenpainuva. Nämä olivat ensimmäiset mielikuvat. Kerronta oli jaettu osiin mutta mikään ei noussut ylitse muiden. Jotenkin kaikkia käänteitä osasi odottaa, joten toivottavia yllätyksiä ei päässyt tulemaan. Tätä elokuvaa en varmaankaan tule koskaan hankkimaan osaksi kokoelmaani.

Chinook

Visuaalisesti upea, mutta sisällöllisesti todella kehno, jos ottaa huomioon sen, että leffa pohjautuu muka raamatunkertomukseen. Tarinaa kuljetetaan mukavan kiinnostavalla tavalla eteenpäin ja reilu parituntinen kesto hujahtaa hetkessä. Taistelukohtaukset ovat näyttäviä ja nopeutukset esimerkiksi vuodenaikojen ja vuosien vaihtelua kuvatessa ovat ihan onnistuneita.Leffa on melko fantasiamainen, mikä varmasti uppoaa moniin, mutta itse en olisi sentyyppistä kerrontatapaa välttämättä kaivannut. Näyttelijätyö on sujuvaa, joskin Nooan vaimoa esittävä tyyppi tuntuu välillä ylinäyttelevän - se tosin voi olla myös allekirjoittaneen pään sisällä. Kokonaisuudessaan ihan jees paketti fantasiaa ja seikkailua, mutta leffan tarjoama "väärä" viesti eli sisällölliset valinnat häiritsevät.

Lorcan

Jjooo. Kun puhutaan Nooan arkin kertomuksesta, ei heti tulisi tämä tarina mieleen. Todella paljon kaikkia omituisia yksityiskohtia, asianhaaroja ja dramatiikkaa oli tungettu mukaan. Plussaa siitä, että Nooaa hahmona ei esitetty minään pyhimyksenä. Miinusta siitä, että tämän pointin vuoksi leffassa meni muutamat dramaattiset kohtaukset heittämällä yli. Menevä pätkä anyway, ei huono ollenkaan.

Ludil

Darren Aronofskyn Noah on leffa, jolle haluaisi antaa upean, visuaalisen ilmeensä sekä omaleimaisen rohkean aiheensa vuoksi enemmänkin tähtiä. Valitettavasti leffa jää kaikesta mahtipontisuudestaan ja kunnianhimoisuudestaan huolimatta vähän vaisuksi, heppoisaksi ja epätasaiseksi fantasiaelokuvaksi.

Vaikka aihe onkin raamatullinen, niin taiteilijan vapaus on vienyt Nooan esihistoriallisen maailman lähemmäs etäästi tolkienmaista maailmankaikkeutta, jolloin meidän pakanoitten ei tarvitse pelätä uskonnollista paasausta (ainakin "vartijat" toivat liikaa mieleen entit, nämä näyttävät vain kivettyneiltä sellaisilta). Itse asiassa leffa, vaikka raskassoutuinen onkin, on samalla huttua ja viihdettä, jota ei pysty ottamaan kovinkaan tosissaan.

Juoni on tuttu, mutta onneksi ohjaaja on tuonut mukaan jonkin verran uusia visioita. Esim. Russell Crowen hienosti esittämä Nooa on saanut kunnon piristysruiskeen takapuoleensa. Tubel-Kain (muistinko nimen nyt oikein?) tuo tarinaan omaa näkökulmaansa vastapainoksi pakkomielteisen Nooan näkemyksille. Aina hyvän Hopkinsin esittämä isoisä (jota olisi saanut olla paljon enemmän) on rainan ainoa sympaattinen hahmo ja edustaa myös omaa näkökulmaansa. Näyttelijät ovat muutenkin oikein mallikkaat, paitsi omasta mielestäni Emma Watson ei oikein istu tähän. Ilan rooliin olisi sopinut joku vähemmän nykyaikaiselta ihmiseltä näyttävä. Ja Nooan nimetön vaimo ei oikein myöskään vakuuttanut.

Tarina etenee melko hitaasti ja yleistunnelma on synkkä ja hehkuu sellaista "muinaisuuden" mystisyyttä. Ellei elokuva olisi etenkin loppuun mentäessä aivan liian alleviivaava, se olisi kohottanut tämän taideleffan pistesaldoa. Niinpä alkuosa leffasta, jossa katsojat voivat valita itsekin puolensa, onkin parempi. Koko elokuvan parhain piirre on sen jyhkeät musiikit ja huikeat miljööt.

Milla_S

Elokuva on ihan hyvä, joskin aivan erilainen kuin odotin. Mielestäni hyvää elokuvassa on se, että Crowe näyttelee hyvin ja Nooasta ei tehdä pyhimystä. Muut näyttelijät eivät yllä niin hyvään suoritukseen.

vasara88

Tarina poikkeaa aikalailla raamatun kertomuksesta ja Aronofsky on ottanut paljon taiteellisia vapauksia. Tämä on hyvä asia, koska raamatun kertomus on tylsä, ja elokuva sen sijaan viihdyttävä. Visuaalinen ilme on kaunista ja musiikki hienoa.

Noah ei niinkään kerro jumalasta, vaan ihmisyydestä ja perheestä. Raamattu on sivuseikka kun kivijättiläiset sotivat ihmismassoja vastaan ja meininki on kuin sormusten herrasta. Loppu kävi ehkä hivenen pitkäveteiseksi ja tarina olisi voinut loppua vedenpaisumukseen. Mutta minäkin vannoutuneena pakanana voin todeta, että tämä oli paras raamattu elokuva jonka olen nähnyt.

AlexZ

2014
Nooa
Darren Aronofsky
Ari Handel, Darren Aronofsky
Anthony Hopkins, Dakota Goyo, Douglas Booth, Emma Watson, Jennifer Connelly, Kevin Durand, Logan Lerman, Ray Winstone, Russell Crowe