shinji

Kauniisti tehty animaatio, jossa on kiinnostavat hahmot mutta tarina jää aika pimentoon, jäin vähän ihmettelemään mikä tämän idea oli. Alussa ei tapahdu oikeastaan mitään, ja lopulta kun alkaa tapahtumaan, elokuva tuntuu loppuvan kesken kaiken. Hyvin erilainen animaatio, kun vertaa vaikka Disneyn klassikoihin. Ei mitenkään erityisen hyvä, mutta ei huonokaan, kolme tähteä.

Sinipiika

En kieltämättä ollut koskaan kuullutkaan koko elokuvasta, mutta odotin sen näkemistä siitä asti kun huomasin sen olevan Leffatykissä animaatioiden top-listan kärjessä. Valitettavasti piirretty ei täysin lunastanut odotuksia.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että tarinan lähtökohta ja päähenkilö ovat omaperäisiä. Käsittelyssä ovat sellaiset lähinnä aikuisten draamoista tutut aiheet kuten puolison kuolema ja perheestä huolehtiminen.

Noin puoliväliin asti elokuva kasvaa ja pitää kiinnostusta yllä (vaikkakin lastenelokuvamaisen verkkaisesti), mutta viimeistään loppuratkaisu vetää maton jalkojen alta. Yksinkertaisesti: elokuva ei olisi kaivannut fantasiaelementtejä. Ne pilasivat sen. Juonta olisi pystynyt viemään vielä vähän synkempään tai jännittävämpään suuntaan vaihtelemalla miljöötä. Ärsyttävää, ettei potentiaalia hyödynnetty, sillä elokuvan kestokin olisi kestänyt pienen pidennyksen.

Pitkin katsomista tuli mieleen monta piirrostyyliltään ja tarinaltaan samankaltaista elokuvaa (mm. Fievel matkalla Amerikkaan), mutta silti yllätyin kun tajusin että kaikkien takana on sama tyyppi, Don Bluth. Myönnettäköön etten ole mistään hänen teoksistaan erityisesti pitänyt, mutta se johtunee siitä, että olen nähnyt ne verrattaen nuorena, jolloin ahdistavuus ei vielä ole elokuvalle meriitti.

NIMH on hyvä yritys, mutta jää liian vaillinaiseksi sisällöltään. Pakko vielä huomauttaa, että ei sovi pienten lasten elokuvaksi (etenkään ilman sensuroivaa aikuisseuraa).

Uytp7

Sanoisin tätä jossain määrin yliarvostetuksi tapaukseksi. Toki tarjolla on menevää seikkailua, monipuolisia sekä kiinnostavia hahmoja, kaunista käsityöjälkeä sekä toimivaa juonenkuljetusta, mutta näistä huolimatta leffa ei imaissut itseäni mukaan erityisen hyvin. Harmittavasti teos ei tarjoa käsittelemiensä teemojen tasolla mitään uutta vaan toistaa orjallisesti vanhoja kuvioita.

Myöskään hahmoihin en sen enempää kiintynyt, varsinkin tuo lintu oli jopa aika ärsyttävä tapaus. Lopun 180 asteen kääntyilyt löivät lopullisesti kakan maun suuhun. Niukin naukin voin kolmen tähden puolelle vielä kallistua, elokuvana tämä ei missään nimessä ole epäonnistunut, itse vain jäin filmin mahtavuusmaiseman ulkopuolelle, mistä huolimatta näen silti sen lukuisat onnistuneet puolet.

anna.v

Chavsam

Etana

S.M.F

Sonix

Titan90

NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa
NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa arvosana 4,08

NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa (1982)

Alkuperäinen nimi: The Secret of NIMH

Animaatio,
1982
Don Bluth
Don Bluth, Gary Goldman, John Pomeroy, Robert C. O'Brien, Will Finn
Arthur Malet, Derek Jacobi, Dom DeLuise, Elizabeth Hartman, Hermione Baddeley, Ian Fried, John Carradine, Peter Strauss, Shannen Doherty, Wil Wheaton