Blairoid

liliano

Kuinka kaunis elokuva! Miten tämmöinen mestariteos on voitu jättää unholaan? Mukavan jännittävä ja suloisen lempeä. Sata kertaa parempi kuin yksikään Disneyn elokuva.

MINÄ

Maailman aliarvostetuin elokuva.
Pitäisi olla TOP 50 listalla vähintään kakkospallilla.
Tätä kauniimpaa piirrettyä ei ole.

OZMOxD

Don Bluthin eeppinen mestariteos ja eräs parhaimpia animaatioita mitä olen nähnyt.

Bluthin elokuville on ollut aina ominaista laadukas animaatio ja tässä se mies on selvästi pistänyt parastaan. Ei pelkästään kauniisti animoidut ympäristöt ja hahmot, vaan myös tarina ja elokuvan henkilökuvat.

Mrs. Brisby on eräs parhaimpia hahmoja, mihin olen elokuvissa törmännyt. Kiltti ja sympaattinen, mutta pelokas leskirouva, joka tekee kaikkensa vain lastensa eteen ympäröivän maailman pannessa tiukasti kapuloita rattaisiin. Peloistaan huolimatta tämä tekee kuitenkin sen, mikä on tehtävä ja ylittää kovimmatkin odotukset.

Näyttelijöistä löytyy Bluthin elokuvien vakioääni Dom DeLuise, joka tavallisesti on allekirjoittaneen mielestä vähintään ärsyttävä, mutta tässä elokuvassa mies sensijaan on jopa oikeasti hauska. Mitä lie myöhemmissä elokuvissa tapahtunut.
John Carradine on toinen maininnanarvoinen. Vaikka esiintyminen jääkin lyhyeksi, on se koko elokuvan mieleenpainuvin kohta.
Myös muut äänivalinnat hahmoille, ovat täydellisesti onnistuneita, enkä onnistu heistä löytämään moitteen sijaa, vaikka kuinka koetin tiheällä kritiikin kammalla haravoida.

Kuten jo monet ovat maininneetkiin, niin myös allekirjoittaneen mielestä tämä elokuva on tosiaan, ehkä aliarvostetuimpia (ellei aliarvostetuin) ja unohdettuimpia animaatioelokuvia ikinä. Vaikka nykypäivään tultaessa katsojakunta on pikkuhiljaa alkanut löytämään elokuvan luokse, ei se muuta historiaa mihinkään. Tämä elokuva olisi ansainnut niin paljon enemmän.

Don Bluthin kultakausi ajoittuu selkeästi 80-luvulle, jolloin hänen elokuvansa olivat teemoiltaan huomattavasti synkempiä ja aikuisempaan makuun. 90-luvulla tapahtui jotain ja elokuvista katosi se parhain hohto, vaikka animointi säilyikin kiitettävänä. Ehkä mies halusi tehdä enemmän lapsiystävällisempää. Kuten jo mainittua kasari oli miehen kulta-aikaa ja Secret of NIMH on selkeästi sen ajan kruununjalokivistä suurin.

rakke

Katsoin NIMH:in joskus tarhaikäisenä kun se näytettiin tv:stä. myöhemmin löysin tämän klassikon uudelleen. Hieno tarina.

Altema

Vulpes Arctos

Waari^

NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa
NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa arvosana 4,08

NIMH – Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa (1982)

Alkuperäinen nimi: The Secret of NIMH

Animaatio,
1982
Don Bluth
Don Bluth, Gary Goldman, John Pomeroy, Robert C. O'Brien, Will Finn
Arthur Malet, Derek Jacobi, Dom DeLuise, Elizabeth Hartman, Hermione Baddeley, Ian Fried, John Carradine, Peter Strauss, Shannen Doherty, Wil Wheaton