DRUGS

Ei vastannut odotuksiani mutta ei suoranaisesti ollut huonokaan. Audrey Hepburn on luotu rooliinsa. My Fair Lady on ihan näppärä viihdepaketti mutta itse jäin odottamaan jotain suurempia fiiliksiä.

Lassomies

Jos olette koskaan miettineet, onko olemassa ärsyttävämpää ääntä kuin Jim Carreyn "maailman ärsyttävin ääni," niin kuunnelkaa Audrey Hepburnin korvia raastavaa kaakatusta My Fair Ladyn ensimmäisellä tunnilla. Saatte vielä samanlaatuisen persoonankin mukana. Sen rinnalla jopa Rex Harrisonin esittämä professori Higginsin kaltainen ylimielinen homonaama, jota saisi läppäistä rullatulla sanomalehdellä nenille, on siedettävä. Persoonallisia hahmoja ovat silti molemmat.
Kun köyhästä kukanmyyjästä ruvetaan koulimaan seurapiirikaunotarta, niin, hauskaa kyllä, tässä on ajoittain jopa samaa vetovoimaa, kuin jossain Rockyissa ja Kickboxereissa, joissa keltanokasta treenataan oman alansa mestari. Koulutusmetodit ovat sen verran mielenkiintoisia ja yksityiskohtaisia, ettei sen suhteen todellakaan tule ongelmaa.
Elokuvaa pitkälle kuljettavan "kokeen" jälkeen huomaakin omien mielipiteiden hiljalleen muuttuneen ja loppumetreillä päästään todella puhuttelevien asioiden äärelle eriarvoisuudesta ja yleisestä ihmisten kanssa toimeen tulemisesta.
Tämä onkin elokuvan hienointa antia, ja olisin ollut valmis antamaan jo isompiakin pisteitä, mutta en voi kyllä väittää erityisemmin fanittavani elokuvan lopetusta (ja nyt pientä SPOILERIA!). En ole mikään koston lietsoja, mutta voimakkaampi näpäytys olisi ollut paikallaan tuollaisen pehmennetyn alastulon sijaan. Katumus tehdään kyllä selväksi, mutta niin hyvää roolia ei Oscar-palkittu Harrisonkaan vedä, että sympatiat enää hänen puolelleen kääntyisivät. Toisen hahmon uudelta, voimaantuneelta minältä lähtee niin ikään hieman pohjaa.

*uusintakatselu 25.9.2017*
Huolestuttava on se päivä, kun huomaa puoltavansa misogyynistä elitistiä, mutta professori Higgins on niin tyytyväinen itseensä, että hahmon vetävyyttä on paha kiistää. Puheen painot ja eläväinen lausunta tulee ihan vain siitä nautinnosta, että sen osaa. Tuollainen rooli, jossa pääsee tuhisemaan ulos ihmisvihaisia impulsseja fiktion varjolla on taatusti jokaisen näyttelijän unelma, etenkin jos on oppinut yhtään herrasmieheksi elämänsä aikana. Selvää on kuitenkin, ettei tyypistä ole tarkoitettukaan mitään roolimallia, eikä tämä ole maailmaa pyörittävän kellokoneiston keskeisin ratas.
Hepburnin suoritustakin kohtaan nousi uusi arvostus, mutta enemmän alkupuoliskon kaakattajalle. Kellä on muka vaikeuksia uskoa, että Hepburn ei todella olisi fonetiikan Yodan oppien päätteeksi aito lady? Likainen kukkakauppias kadulta on paljon erottuvampi rooli näyttelijän oeuvre'ssa.
Messinkinen farthing myös Stanley Holloway'lle Elizan isänä. Äijän rouhea repliikkien röyhtäily ja rehvakas olemus ryöstää spottivalon välittömästi ilmestyessään ruutuun. Kosijakandidaatti Freddy jää ruumiillisena olentonakin ja vieläpä kolmen tunnin kestossa parhaimmillaankin ajatuksen tasolle. Sälli vain edustaa vaihtoehdon olemassaoloa päähenkilölle ilman mitään vaikutelmaa itsenäisestä olemassaolosta, kuten hyvin kirjoitetuilla hahmoilla olisi tapana.

Maaija

En ole koskaan tykästynyt elokuvamusikaaleihin. Varsinkaan sellaisiin, joissa yritetään - ja ehkä onnistutaankin - herättää teatterimusikaalien tunnelma. My Fair Lady oikein hehkuu tuota teatteritunnelmaa, mutta silti poikkeuksellisesti pidin My Fair Ladystä jonkin verran. Ei nyt niin, että olisin ollut ihan täpinöissäni, sillä en ollut lähelläkään. Mutta tämä pääsi läpi kuitenkin minun hyvän elokuvan kriteereistäni. Onhan tämä aikamoista tyttömäistä lepertelyä ja elokuva nojaa paljolti Harrisonin ja ihastuttavan Hepburnin suorituksiin. Mutta olkoon nyt sitten ihan hyvä leffa.

Titan90

Samannimiseen musikaaliin perustuva elokuva köyhästä katujen kasvattamasta naisesta, joka kohtaa paikallisen arrogantin kieliopettajan. Naisen (Hepburn) korviin iskevä slangi saa kielineron mielen järkkymään ja hän ottaa haasteeksi kehittää naisesta salonkikelpoisen yksilön pelkästään tämän puhetapaa muuttamalla. Pitkä ja piinallinen projekti lähtee käyntiin ja tulokset ovat jopa odotuksia paremmat, kun Eliza onnistuu puheellaan hurmaamaan kaikki kuninkaallisista lähtien. Yhteisen työn kiitos valuu kuitenkin ennen kaikkea miehen harteille ja kovin ponnistellut Eliza jää itse työn tekijänä kalpeaan varjoon, mikä synnyttää kismaa kaksikon välille.

My Fair Lady lienee niitä kaikkein kuuluisimpia musikaaleja, ei vähiten lavalla esitettävän nimikaimansa vuoksi. Elokuvana se liikkuu turvallisilla vesillä yrittämättä olla sen enempää kuin perinteinen musikaali, jossa onnellisen lopun kautta rakastavaiset saavat toisensa ja kaikki lutviutuu mukavasti. Yllätyksellisyyttä ei siis liiemmin tarjoilla, joskaan ei sitä välttämättä tässä kontekstissa kaivatakaan. Tietty musikaaleille ja aikakautensa elokuville tyypillinen naiivius paistaa läpi, mikä hetkittäin ärsyttää, mutta enimmäkseen senkin pystyy katsomaan sormien läpi. Kokonaisuudessaan My Fair Lady on ihan kiva elokuva, jonka roolin yhtenä genrensä suurena ymmärtää, onhan varsinkin päähenkilö legenda lajissaan, vaikka joidenkin huhujen (en nyt löytänyt vahvistusta asialle) mukaan ei lauluosuuksia vedäkään.

ainolinnea

My Fair Lady arvosana 3,67
Komedia,
1964
George Cukor
Alan Jay Lerner, George Bernard Shaw
Audrey Hepburn, Gladys Cooper, Jeremy Brett, Marni Nixon, Mona Washbourne, Rex Harrison, Stanley Holloway, Theodore Bikel, Wilfrid Hyde-White