Vuonna 1997 oli Metallica kulkenut pitkän tien alkuaikojen räkäisistä demoista. Nyt entinen thrash-pioneeri oli taantunut valtavirran rokkipumpuksi, jonka kaksi viimeisintä albumia eivät olleet heavyä nähneetkään. Bändi oli leikannut hiuksensa, äijät meikkasivat ja ottivat lävistyksiä. Siinä välissä vihaiset nuoret miehet olivat tiennanneet miljoonia ja kieriskelivät ilmeisesti jonkinlaisessa kolmenkympin kriisissä.

No vuonna 1998 bändi päätti julkaista ehkäpä maailman ensimmäisen live-DVD:n. Lätty sai nimekseen Cunning Stunts ja sisälsi Texasin Fort Worthissa 9-10.5-97 äänitettyä materiaalia. Tämä matsku on jaettu kahdelle levylle ja mukaan tuupattu vielä kaikenlaista kivaa extraa.

Itse keikka kuitenkin on peruskauraa. Ulrich paukuttaa rumpujaan lähestulkoon tylsästi, Hetfieldin äänessä ei ole paljon kehumista ja Hammet koittaa saada sooloihinsa jonkilaista eloa siinä isommin onnistumatta. Ainoastaan Newsted hoitaa homman kotiin huolella. Keikan settilista pyörii liiaksi asti Load levyjen ympärillä ja vanha materiaali on minimissään. Keikan ainoina valopilkkuina loistavat Fade To Black ja Kill/Ride Medley.

Ääni ja kuva ovat hyviä, 5.1 Surround korjaa homman kotiin. Lisänä kolmessa kappaleessa katsoja voi valita kuvakulman, joka seuraa vain yhtä bändin jäsenistä. Ekstroina on sinänsä kiinnostavia minidokumentteja ja muuta mukavaa. Ne nostavatkin pisteitä puolikkaalla.

Jos tätä pakettia vertaa vaikkapa nyt saman orkesterin Live Shit-livepläjäykseen 1990-luvun alusta niin täytyy sanoa, että jyrkkä on alamäki ollut.

nimimerkki: Rokastaja

Vieras Arvosteltu: 28.08.2007