X-Filesin jälkihuumassa tehty alienhassuttelu.

Men in black – miehet mustissa on niitä leffoja, jotka voi merkata katsotuksi jo trailerin jälkeen. Hienoon traileriin on nimittäin ängetty kaikki edes vähän hauskat/toimivat kohtaukset ja itse leffan täytepätkät sekä juoni ovat sen verran tökeröitä, että oikein heikottaa.

Will Smithin esittämä jannu näkee kummallisuuksia keskellä kaupunkia, ja kohta hän huomaakin olevansa salaisessa alieneita valvovassa organisaatiossa vähäpuheisen ja Tommy Lee Jonesin näköisen herran parina. Juu juu, niinhän sen olla pitää… Itse hauskuus jää taka-alalle kun MIB yrittää olla sarjakuvamainen (yrityksestä plussat, sarjakuvaanhan show perustuu) ja efekteillä leikkivä hassuttelu.

Will Smith ei näyttelijänä ole kovin kummoinen ja nyt kohdalle sattuu vielä heikompi päivä. Tommy sentään seisoo vakavana rinnalla ja opastaa kuinka Yhdysvallat pelastetaan rumilta alieneilta. Ja ne söötimmät alienit ovat sitten niitä, joille pitää nauraa.

Barry Sonnefieldin ura on varsin tasapaksu, mutta silti MIB onnistuu olemaan pelkkä tahra herran CV:ssä. Kertakäyttöviihteenä X-Filesin jälkihuumassa tehty alienhassuttelu lähestulkoon menee läpi, mutta silloinkin se kannattaa katsoa erittäin tummien aurinkolasien lävitse. Ai, että miksikö?

No katos, ku oikeesti ei oo keksitty sitä vekotinta, jolla vois pyyhkiä MIB:n kokoiset hasardit mielestä, ni aurinkolasit eli sunglassesit on äärettömän cool ja jos ne niinku silleen vielä sattuu olemaan tarpeeksi tummat (mieluusti pikimustat), niin silmät eivät rasitu tällaisen kökön vuoksi. Bonjaatteks?

Että tällaiset suositukset tällä kertaa.

Arsi T. Elokolikko

Seitsemän samuraita arvosana 4,34
Seitsemän samuraita

Men in Black - Miehet mustissa
Men in Black - Miehet mustissa arvosana 3,39

Men in Black - Miehet mustissa (1997)

Alkuperäinen nimi: Men in Black

Komedia,
1997
K11
MIB - miehet mustissa
Barry Sonnenfeld
Ed Solomon, Lowell Cunningham
Linda Fiorentino, Rip Torn, Tommy Lee Jones, Tony Shalhoub, Vincent D'onofrio, Will Smith