Melko ylihypetetty, mutta ei kuitenkaan mikään huono elokuva.

Matrix sai aikanaan melkoisesti huomiotta ja taisi se saada melkoisen fanijoukonkin. Myös kaksi jatko-osaakin se sai, mutta niitä ei yleisesti, ja ihan aiheestakin, pidetä kovin onnistuneina. Trilogiaa kyllä tästä ihan alun perin suunniteltiinkin. Itse kyllä pidän Matrixia melko ylihypetettynä, vaikkei se mikään huono elokuva ole.

Matrixin perusidea, eli maailma tietokoneiden vallassa ja ihmiset niiden orjina, on ihan mielenkiintoinen, vaikkei sitä voikaan sanoa maailman omaperäisimmäksi ideaksi. On maailmanvalloitusta yrittäviä koneita nähty sci-fi -kirjallisuudessa ja -elokuvissa useat kerrat. Matrix on muutenkin todella paljon velkaa muille tahoille. Oppia on otettu erilaisista mytologioista, honkkaritoimintaelokuvista ja wuxia-leffoista. Ja mukaan on vielä otettu hieman vaikutteita Hollywoodista ja sitten pistetty tehosekoittimeen, ja näin saatu aikaiseksi jotain Matrixin kaltaista. Ihan hyvin vaikutteet ovat sekoittuneet, mutta ei tässä juuri mitään omaa ole. Ei voi myöskään dialogia sanoa maailman omaperäisimmäksi. Välillä lauotaan jo sadat kerrat kuultua filosofista höpinää.

Tulevaisuus on tietenkin erittäin synkkä. Itse asiassa eipä tule edes mieleen, milloin on tullut eteen näin synkkää tulevaisuudenkuvaa. Tämähän on tietenkin vain plussaa. Meininki on synkkää oikeastaan koko elokuvan ajan ja puolenvälin paikkeilla ollaan jo melko rankoissa kuvissa. Homma on välistä suorastaan nihilististä. Myös taistelukohtaukset on toteutettu useimmiten melko hyvin, vaikka joiltakin kohdin meneekin hieman överiksi. Huomaa, että ainakin John Woon elokuvat on tullut katsottua. Sen verran on hidastuksia ja kahdella aseella ampumista samanaikaisesti, joita nähdään Woon 1980- ja 1990-luvun vaihteen Hong Kong -tuotannoissa. Samalle tasolle ei kylläkään väkivallan rankkuuden kanssa päästä. Taistelukohtauksiin on käytetty hieman liikaa CGI:tä. Luotien väistelyt nyt vielä sulattaa, mutta on suorastaan huvittavaa katsella, kuinka ilmassa leijuu taistelun tuoksinassa kivimurskaa.

Näyttelijätiimi on tasoltaan vaihtelevaa. Keanu Reeves on Neona hieman pökkelö, muttei sentään pääse ärsyttämään. Laurence Fishburne on melko hyvä Morpheuksena. Carrie-Anne Moss ei ole kovin vakuuttava Trinitinä. Välillä tulee olo, että hän olisi mukana vain siksi, että sankarille saataisiin naispari. Hugo Weaving tekee agentti Smithinä elokuvan parhaan suorituksen. Mies osaa olla suorastaan hyytävä.

Matrix ei siis ole mikään hirveän omaperäinen leffa, mutta kyllä tässä on niin paljon hyviä juttuja on, ettei tätä huonoksi pääse moittimaan. Kaikesta tutunoloisuudestaan huolimatta Matrix on ihan viihdyttävä leffa, mutta mitään elämää suurempaa ei tältä kannata odottaa.

Ville

Alkuperäinen nimi: The Matrix

1999
Andy Wachowski, Lana Wachowski
Andy Wachowski, Lana Wachowski
Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Joe Pantoliano, Keanu Reeves, Laurence Fishburne
USA, Australia