AAnyway

Oli jäänyt lapsuudesta sellainen etiäinen, että tämä on hiton hyvä leffa, mutta myönnän etten nyt jaksanut edes katsoa tätä loppuun. Ehkä tämä juuri johtui hahmojen ohuudesta, vaikka juoni ja tehosteet olivatkin suurinpiirtein kohdallaan.

Dreamer

Katoinpa tämän sitten uudestaan nykylaadulla, mutta eipä se siitään parantanut. Tarina ontuu pahemmin kuin muistinkaan ja se väkisin tungettu romanssin tynkä on lopullinen häpeän aihe. Teemaan olisi kyllä järjen käytöllä saatu huomattavasti puhuttelevampikin teos tuolla rahalla tehtyä, mutta kun se taas ei olisi tullut silloin moninkertaisena takaisin. Efektipaskaa, ja kun ne efektitkin ovat jo jälkeenjääneitä... 4/10

JohnRambo

Matrix on niin ysärin loppupuolen perusteoksia valtavirtaleffojen saralla sekä populaarikulttuurin mullistajana, että sen näkeminen vasta nyt kokonaan ekan kerran niin kokemusta ei voi ihan hirveän freesinä pitää. Matrixin "filosofiset" kysymykset tuli tutuiksi jo teini-ikäisenä jolloin ne tuntuivat tosi päräyttäviltä, mutta ei oikein enää. Myös aasialaisen vaijeripelleilyn tuominen länsimaiseen toimintaelokuvaan ja bullettimen popularisoiminen oli kaikki ennestään tuttua huttua.

Osittain edellä mainituista syistä johtuen Matrixista on vaikea nauttia, koska se ei tarjoa mitään hirveästi uutta mitä ei olisi sen lukuisissa pastisseissa ja parodioissa jo ennestään nähnyt. Sen suurta vaikutusta toiminta- ja scifileffoihin en halua kiistää ja mun mielestä on mielenkiintoista miten viime vuosituhannen viimeisten vuosien suosituissa elokuvissa käsiteltiin tällaisia kysymyksiä. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että Matrix on vanhentunut huonosti. Se on tän päivän perspektiivistä katsottuna äärimmäisen ruman näköinen visuaalisesti, sen näyttelijät ovat suurilta osin huonoja ja siinä on ihan paskaa musaa soundtrackilla.

(DVD)

Alkuperäinen nimi: The Matrix

1999
Andy Wachowski, Lana Wachowski
Andy Wachowski, Lana Wachowski
Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Joe Pantoliano, Keanu Reeves, Laurence Fishburne
USA, Australia