afterman

Joskus lapsena nähnyt tämän leffan He.mania näyttelee rocky 4 tuttu mies Dolph Lundgren ja Skeleton pahista näyttelee Frank Langella Erittäin hyvä leffa.

blitzkrieg

Lundgren oli tekijä, minkä ansiosta katsoin leffan ja ajattelin sen aluksi olevan pelkkä typerä lasten elokuva. Masters of the universe ei kuulunut lapsuuteeni, joten lähtökohdat olivat varsin vieraat. Lopputekstien ilmestyessä ruutuun totesin olleeni väärässä, sillä Masters of the universe on kaikesta lapsellisuudestaan huolimatta todella viihdyttävä elokuva. Kieli poskella ja aivot nollattuna tätä tietenkin kannattaa lähteä katsomaan sen enempää ajattelematta.

JohnRambo

Muissa olosuhteissa katsottuna tämä elokuva ei varmasti olisi koskaan kolahtanut samalla tavalla. Mutta Night Visionsissa viiden aikaan aamulla innokkaan ja levottoman, loppuunmyydyn salin mylviessä kannustushuutoja Cannonin camp-henkiselle fantasiatuotannolle, olin myytyä miestä. Masters of the Universe oli festivaalin paras kokemus.

Tuottajien, Golanin ja Globuksen kädenjälki näkyy lopputuloksessa ainakin Cannon-asenteesta, jota olen aina arvostanut. Elokuvantekijät eivät ole pelänneet tehdä itseään naurunalaiseksi, jotta leffa toimisi. Pääpahis Skeletoria näyttelevä Frank Langella vetää niin huolella teatraalisesti roolinsa yli, että siinä on jopa jotain nerokasta. Tähän kontrastina nuoren Lundgrenin jäinen olemus. Tämä asettelu laittaa katsojan kannustamaan kumpaakin puolta.

Elokuvassa on huomattava määrä lapsekasta huumoria ja toki ajanhammas on tehnyt muutamat omat tsoukit sinne tänne. Tahallista ja tahatonta huumoria löytyy yllin kyllin, mutta on mahdotonta sanoa missä niiden välillä kulkee raja. Mutta parasta tässä onkin se, ettei tiedä!

Hilpeä kulttiklassikko pesee mun mielestä Conan Barbaarilla lattioita! He-Man rules!

akemanni

Masters of the Universe arvosana 2,72
1987
Gary Goddard
David Odell
Billy Barty, Courteney Cox, Dolph Lundgren, Frank Langella, Robert Duncan McNeill