Matalahiilihappoinen

Kaunis ja koskettava kertomus Ingmar Bergmanilta, jossa vanha mies lähtee autolla halki Ruotsin ottamaan 'riemutohtorin' arvoa vastaan. Matkalla koetaan monet eri tunteet, tuntemukset ja menneisyys. Näyttelijät ovat hyviä, vaikka myönnän, että yhdessä kohtaa näyttely oli hiukan teennäistä. Musiikki ja Ruotsin kauniit maisemat tukevat henkisesti antoista kokonaisuutta. Kaiken kaikkiaan Mansikkapaikka on lähes viiden tähden elämys (tosin pieniä pikkuvirheitä löytyy), joka uppoaa syvälle ihmismieleen. Ehkäpä paras Ruotsissa tehty leffa. Ikinä.

mauge

Elokuva jossa vanhuus ja nuoruus lyövät kättä ja löytävät yhteisen unenomaisen harmonian. Bergman luo yleensä melko ahdistavia elokuvia, mutta tässä on mukana sellaista keveyttä, että elämä tuntuu oikeasti hyvältä. Thulinin kasvot heijastavat poreilevaa elämäniloa, josta Sjöstromin urautuneet saavat osansa ja suu kääntyy hänelläkin vielä lempeään hymyyn. Painajaisjakso keskellä elokuvaa on kuin uhkaava sadepilvi poutaisena kesäpäivänä. Paras näkemäni Bergman ja osuu todella lähelle sitä ydintä, jota minä ihmisenä olen.

minä mikä minä

Viisas, klassinen elokuva jonka voi katsoa moneen moneen kertaan ja aina löytää uutta. Klassikko siis toisin sanoen.

Seonsiinä

Bergmanin Mansikkapaikka tutkii ihmisen nuoruutta. Bergman oli varmaan suunittelutkin että elokuvan myötä myös katsojalle tulee mieleen oma lapsuus/nuoruus. Ja niin ainakin itselleni tuli mieleen kesälomat jolloin olo oli niin vapaa, kun olla voi. Hienot näyttelijäsuoritukset tukevat suorastaan täydellistä tarinaa. Mestariteos.

aLammi

Draama
1957
Ingmar Bergman
Ingmar Bergman
Bibi Andersson, Folke Sundquist, Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin, Jullan Kindahl, Max von Sydow, Victor Sjöström
Ruotsi
ruotsi, latina