afasfasf

huhhuh. Ei voi käsittää kuinka 1973 on tehty näin karmiva leffa. Äänet ainoastaan paljastaa miltä aikakaudelta tehty. Nykyaikaiset kauhuleffat eivät ole pelottaneet yhtikäs yhtään.

bio-nick

Ainoa filmi maailmassa joka aiheutti pysyvän trauman nick-sedälle. Alaikäisenä kävin sen istumassa 70-luvulla, mikä oli virhe. Filmissä yhdistyy realistinen arkidraama ja kesken kaiken alkava hirvittävä kauhu. Jos jotain filmiä voi aidosti pelätä niin tässä se on.

blitzkrieg

Modernin kauhun tukipilareita ehdottomasti. Musiikki todellakin nostatti ihokarvat pystyyn ja pikkutytön käytös on edelleen erittäin kuumottavaa. Toisaalta lopun manauskeissi ei vastannut odotuksia pelottavuudessaan, Linda Blairin kiroilua oli enemmänkin hauska katsoa. Spiderwalkia en tule koskaan unohtamaan, hyi helvetti.

Candyman

Klassikko leffa, ja on pelottava!

Cherry Darling

Ehkä pelottavin leffa minkä olen koskaan nähnyt, jos katsoo jossain kaveriporukalla iltpäivällä niin se ei toimi. Ei yhtään. Mutta jos sen katsoo yksin yöllä, niin tunnelma muuttuu kokonaan, se muuttuu hauskasta sairaan pelottavaks ja meinaa järki mennä

Cpa

Hieno leffa. Viis tähtee hienouden takia. Ei kyl pelottanu, vaikka kauhuhan tämän genre onkin. Voisin sanoa, että komediaa tässä kyllä oli mulle riittävästi enemmän kuin kauhua. Totta kai, klassikko kauhuleffa, hyvin tehty ja silleen.

HAL9000

Kauhun raskassarjalaisen extended director's cut tarjoilee painajaismaiset kaksi tuntia suoraan päin naamaa mitään säästelemättä. Ilmiömäinen Linda Blair vastaa paljosta elokuvan tehoa. Friedkin on saanut painostavan tunnelman kestämään läpi elokuvan, mikä on harvinaista.

hehahi

Jos ei ymmärrä vanhojen kauhuleffojen päälle niin ei tästä saa varmasti mitään irti. Muille tämä on ehdoton klassikko ja todellakin pelottava. En ole ikinä nähnyt mitään niin karmivaa kun spider walk:)

Hoopo

Yksi pelottavimmista ja parhaimmista kauhuelokuvista. Mielestäni Hohto on hieman parempi elokuvana, mutta kyllä tämä Manaaja on hieman pelottavampi. Klassikko!

John117

Mielestäni manaajan ydin ei ole koskaan ollutkaan tehosteissa, eikä elokuvan tarkoitustaan ole pelottaa katsojaa niinsanottuja perinteisiä keinoja käyttäen. Vaikka kuvasto onkin laadukasta vielä tänäkin päivänä ja tukee päätarinaa hienosti.
Demonit kuvataan tarustoissa ja uskonnoissa armottoman pahoiksi, eikä elokuva säästele onneksi tässä asiassa. Tässä onkin manaajan pointti. Se on ennenkaikkea säälimätön kertomus viattomimman ihmisen, pikkutytön muuttuminen pahimmaksi mahdolliseksi ilmestykseksi. Manaaja onnistuukin kontekstissaan erinomaisella tavalla. Tätä muutosta rakennetaan ahdistavan maltillisesti, jossa oikeanlainen tunnelma viimeistellään osuvalla soundtrackilla.
Manaajasta kuuluu ehdottomasti nähdä leikkaamaton versio, jonka itse näin todella kauan sitten kaverini kanssa pikkunassikoina. Molemmilta taisi jäädä yöunet vähäisiksi joksikin aikaa.. Tämä on kauhugenren mestariteos, joka yhdistää onnistuneesti sekä psykologista että visuaalista kauhua tehokkaita keinoja hyväksi käyttäen.

jossu82

yksi hyvä kauhuleffa. hyvin tehty

Kauhuhullu

No olihan tämä hyvä kauhuleffa, joskin vähän liian yliarvostettu. Paras manaaja, kakkonen oli kyllä pettymys. 5/5

keimokoo

Muistan katsoneeni leffan joskus 8-vuotiaana ja pelotti niin perkeleesti. Monet painajaiset tuli nähtyä tästä leffasta kersana. Ja vieläkin voin sanoa , että pelottavin elokuva mitä olen koskaan nähnyt. Klassikko.

MaggotCorpse

yksi parhaimmista elokuvista. ja myös ensimmäisiä kauhuelokuvia, mitä joskus nappulana näin :)

menota

Lämpimiä kauhumuistoja lapsuudesta. Klassikko joka jaksaa vieläkin ilahduttaa kauhun saralla.

Myers

Ansaitsee ehdottomasti viisi tähteä,sen verran loistava leffa! Pelotti ihan saatanasti kun kersana katoin,mutta ei jääny mitään traumoja.Meni vaan viikon yö unet,ei sen kummempaa.Manaajan tunnusmusiikki on selkäpiitä karmiva,mutta silti todella kaunis.Ei mitään pahaa sanottavaa,näyttelijätkin oikein hyviä,kaikin puolin loistava kauhuklassikko,pelottavin kohta on ehdottomasti"Spiderwalk"

Nerokas mestariteos, jonka kutsuminen pelkäksi kauhuelokuvaksi on täysin väärin. Jos odotat näkeväsi jotain zombiemassacrea, niin tulet taatusti pettymään. Tämä ei ole aivotonta lauantai-illan popcorn-viihdettä.
Kyseessä on hitaasti ja maltillisesti etenevä elokuva, joka on oikeasti paljon enemmän draamaa kuin silkkaa horroria, unohtamatta kuitenkaan muutamia kunnon kauhistuskohtauksia.

Toteutus on kaikin puolin erinomaista. Tehosteet, kuten leijuva sänky sekä paholaisnaaman vilautukset ovat hienoja, ja on hämmästyttävää, miten Linda Blairista on saatu niin karmivan näköinen meikin avulla. Näyttelijöitä voisi kehua vaikka kuinka paljon, mutta koska en jaksa, sanon vain, että he tekivät loistavaa työtä.
Uudemmassa versiossa nähtävä hämähäkkikohtaus on karmiva, mutta oikeastaan aika turha. Se ei sovi elokuvaan eikä sillä ole mitään tarkoitusta. Muuta valitettavaa en keksi.
Nyt napsahtaa täydet pisteet.

Tämä elokuva on niin hyvä, etten nyt meinaa keksiä mitään sanottavaa. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, älä suhtaudu tähän pelkkänä peruskauhufilminä, sillä Exorcist on jotain paljon hienompaa.

Peku

Mun äiti joka pelkää tätä leffaa kaikista eniten kerto että kun tää tuli jenkkeihin leffateatteriin niin ambulansseja sai olla sen teatterin ulkopuolella kun monet ei kestänyt kattoo tätä. Minustakin tämä on pelottava jos tähän eläytyy oikein kunnolla ja klassikkona tämä pysyy aina! 5 tähtee ja aamen

Pelimies

Kaikken aikojen pelottavin elokuva, ei tod , itse vain säikähdin sitä demonin naamaa, joka lävähti ruutuun silloin tällöin, muuten koko leffa nauratti, etenkin ne riivauskohtaukset. Vaikka naurattikin, siltti leffa onnistui pitemään otteessaan 127 minuutin ajan. Kommenti on kirjoitettu director's cutin näkemisen perusteella.

Rainafriikki

Kauhuklassikko,kauhugenren merkkipaaluja

Robba

Manaaja on loistava elokuva.

skull

Kyllähän tää on aikalaisekseenkin niin hämmästyttävä pätkä, että henkeä joutuu haukkomaan. Tabuja rikotaan kovasti, meno on kovaa koko matkan ajan. "Your mother sucks cocks on hell!"

ssusanna

katoin manaajan varmaan joskus 8-vuotiaana parin vanhemman kaverin kanssa, kun ne yllyttivät. täytyy sanoa, että sillon pelkäsin enemmän kuin koskaan ennen elokuvaa katsoessani, enkä nukkunut moneen yöhön. se oli jotain aivan järkyttävää, mutta samalla niin kiehtovaa ja oli sitten pakko kattoa sormien lävitse vaikka väkisin. nyt katsoin sen vanhempana, ja vaikken enää reagoinutkaan siihen niin voimakkaasti kuin pienenä, tunsin silti ne helvetilliset pelonväristykset. manaajassa on jotain ainutlaatuista ja piinaavaa, mitä en ole muissa kauhuleffoissa nähnyt. leffa ei ainakaan jätä ketään kylmäksi, kun tuomiot vaihtelevat rankasti yhden ja viiden tähden välillä :D

vasara88

Ainoa kauhuleffa joka on joskus onnistunut minua pelottamaan. En kyllä vieläkään katso tätä mielelläni yksin pimeässä. Tämä on oikea kauhuelokuva!

Elokuvan teon aikana tekijöiden ja heidän läheistensä keskuudessa sattui yhdeksän kuolemantapausta, että miettikääpä sitä.

Villetys

Manaaja edustaa terävintä kärkeä kauhuelokuvien joukossa ja on klassikko asemansa kauhun saralla ansainnut. Elokuva jaksaa vielä tänä päivänäkin säväyttää ja luoda pelottavaa tunnelmaa useampaan kohtaukseen. Näytteleminen on laadukasta ja varsinkin Linda Blair tekee mieleen painuvan roolisuorituksen riivattuna. Elokuvan tunnusmusiikki on yksi hienoimpia ja Manaaja on William Friedkinin paras elokuva.

Vilperi

Kun tämän kävin teatterissa katsomassa joskus 70-luvun puolivälissä, oli se elokuvakokemus josta toipuminen kesti kauan. Aikansa leffana ainutkertainen mestariteos.

ainjou

Kauhu,
1973
William Friedkin
William Peter Blatty
Ellen Burstyn, Jack MacGowran, Jason Miller, Kitty Winn, Lee J. Cobb, Linda Blair, Max von Sydow
englanti, latina, arabia, kreikka