Tämä elokuva oli visuaalisesti todella kaunis mutta samalla hyvin ankea ja se yksi kohtalokas väkivallanteko jonka päähenkilö Jacek Lazar teki, oli aika brutaali.

Tarina oli hyvin simppeli mutta ei se oikeastaan haitannut, olisin kyllä halunnut tietää hahmoista lisää.

Jacekin kohtalo ja ylipäänsä koko elokuvan pari viimeistä minuuttia oli hyvin mieleenjäävä.

Taksikuski oli ärsyttävä mutta silti hyvä hahmo ja vaikka se mitä hän teki asiakkaille, niin ei hän ansainnut sellaista kohtaloa. Mielenkiintoista onkin että sekä Jacek että taksikuski olivat inhottavia hahmoja mutta he olivat silti inhimillisiä. Harvinaista oli se, että tässä oli kiltti lakimies, mutta se sopi tarinaan. Pidin lakimiehestä, sekä hahmosta että sen näyttelijästä.

Ajatuksia herättävä elokuva, joka oli niin kaunis että sen kuvia tekisi mieli ihailla edelleenkin. Loppupuolella elokuva kuitenkin valitettavasti laahaa hiukan liikaa ja nukahdin pariksi-kolmeksi minuutiksi ja jouduin kelaamaan. Puolustukseksi täytyy sanoa kyllä että katsoin tämän aika myöhään.

Oli mukavaa katsoa vaihteeksi jokin puolalaiselokuva, tietääkseni en ole nähnyt kuin Idan ja tämän elokuvan ohjaajalta Kolme väriä: sininen.

JohnRambo

Kieslowskin tyyli on minimaalista, mutta samalla tosi rautalangasta väännettyä. Kuolemanrangaistuksen vastaiseksi tarkoitettu leffa pitää yrittää funtsia otettavaksi vastaan sen tekoaikaan Puolassa, jossa kuolemanrangaistus oli vielä tuolloin käytössä. Toki varmaan moni länsimaalainen katsoja nykypäivänä allekirjoittaa leffan sanoman itsestäänselvyytenä, mutta inhorealistisena esitetty väkivalta kuitenkin muistuttaa sitä tosiasiasta, ettei se näin kuitenkaan ole. Leffan jälkeen kuolemanrangaistus meni Puolassa viideksi vuodeksi tauolle uudelleenharkintaan, ja taisi lopulta poistua käytöstä kokonaan.

Tykkäsin leffan ekan näytöksen rakentelusta, jossa tarinan kannalta kolmea keskeistä hahmoa kuvataan erillään toisistaan kaikki harjoittamassa sitä mitä normaalisti tekevät. Leffan tärkeä tappokohtaus nivoo näiden hahmojen polut yhteen. Vaikka leffa ei ole pituudella pilattu, niin se on 80 minuuttiseksi leffaksi kuitenkin aika hidastempoinen. Tämä toimii osittain leffan vahvuutena sekä heikkoutena. Juoni itsessään on aika ennalta-arvattava eikä ole vaikea ennustaa mihin tarina lopulta kulkee, joten yksittäisten kohtausten taso sekä tyylikäs kuvaus toimivat leffan valttikortteina.

(Kirjaston DVD)

Titan90

WreckMe666

Lyhyt elokuva tappamisesta
Lyhyt elokuva tappamisesta arvosana 3,76

Lyhyt elokuva tappamisesta (1988)

Alkuperäinen nimi: Krótki film o zabijaniu

1988
K15