Titan90

Laadukas animepätkä, jossa (ilmeisesti varsin monessa muussakin teoksessa mukana ollut) rikolliskaksikko päätyy epäonnistuneen pankkiryöstön jälkeen pieneen Cagliostron valtioon seuratessaan väärän rahan muodostamaa todistepolkua. Heille selviää, että valtio on pahan vasallin hallinnan alla ja maan oikea kruunullinen on tämän toimesta vangittuna linnan korkeassa tornissa odotellen pakkonaittoa vasallin kanssa. Mukaan sekoittuu myös Interpol, joka on enemmänkin kiinnostunut kahdesta rikollisesta kuin maailmanlaajuisesta rahamanipulaatiosta.

Lupin III on varsin kaunista katselavaa siitäkin huolimatta, että se on selvästi tehty vähän pilke silmäkulmassa. Tarina muutenkin on mukavan letkeä ja Lupinin huokuva itsevarmuus luo katsojallekin varman fiiliksen elokuvan etenemisestä. Ei kuitenkaan yllä aivan parhaimpien näkemieni animeiden joukkoon, eikä myöskään itse Miyazakin parhaimpiin. Kelpo elokuva joka tapauksessa.

Addeh

Ryomeow

Utumieli

Lupin III: Cagliostron linna
Lupin III: Cagliostron linna arvosana 3,81

Lupin III: Cagliostron linna (1979)

Alkuperäinen nimi: ルパン三世 カリオストロの城

1979
Lupin the Third: The Castle of Cagliostro, Rupan sansei: Kariosutoro no shiro
Hayao Miyazaki
Hayao Miyazaki, Maurice Leblanc, Monkey Punch, Tadashi Yamazaki
Eiko Masuyama, Gorô Naya, Ichirô Nagai, Kiyoshi Kobayashi, Kôhei Miyauchi, Makio Inoue, Sumi Shimamoto, Tarô Ishida, Yasuo Yamada
Japani
japani, englanti, ranska