Boy From Shadows

Pienenä Disney-elokuvien katsominen jäi vähälle - tai sitten en yksinkertaisesti muista niitä katsoneeni. Tarina Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä on kyllä satukirjoista tuttu, mutta täytyihän tämä Disneyn ensimmäinen kokopitkä animaatioteos ottaa katselun alle. Sen verran tärkeästä pioneerityötä tehneestä tapauksesta koko elokuvahistoriassa on kyse.

Hankala tätä on aikuisena miehenä alkaa arvioimaan, sillä siirappinen ja lähinnä lapsille suunnattu prinsessatarina ei ole sieltä kiinnostavimmasta päästä. Piirrosjälki on kuitenkin komean näköistä ja kun ajattelee, että leffa on tehty 1930-luvulla, niin se on kestänyt aikaa hyvin kauniisti. Tarina itsessään on erittäin yksinkertainen ja toteutus käsikirjoituksen puolesta suoraviivaista ja sisältää ripauksen rasittavaa naiiviutta. Lapsia ajatellen toki on hyvä, että elokuvan idean tajuaa helposti. Hyvän ja pahan ero tehdään värimaailman kautta alleviivatun selväksi - ja tuo vanha noita-akka saattaa pelästyttää perheen pienimmät. Itseäni viihdytti hyvä musiikki ja perusdisneytohelointi, jota tässä nyt ei ole lähellekään niin paljon kuin vaikka Aku Ankan stooreissa. Kääpiöihin syvennyttiin mukavasti, ja ne oli helppo erottaa toisistaan. Kuningattaren ja prinssin motiiveihin eri asioiden suhteen olisi ollut hyvä perehtyä nähtyä paremmin.

Kaiken kaikkiaan parempaan lopputulemaan olisi varmasti ollut kapasiteettia, eikä Lumikki ja seitsemän kääpiötä ole täydellinen mestariteos. Sen klassikkostatus on kuitenkin kiistämätön ja kyseinen elokuva päätyy varmasti allekirjoittaneen kirjahyllyyn, mikäli joskus jälkikasvua siunaantuu.

Minun korviini otti kovasti Lumikin alkuperäinen, kimakka englanninkielinen ääni, enkä myöskään sulata sitä että Lumikki muka heräisi tuohon suudelmaan kun koko prinssiä ei alussa oikein edes näytetty niin että olisi uskonut parin olevan rakastuneita. Lumikin kuolema ihme kyllä itketti minua, ja olikin typerää kun noin koskettavan kohtauksen jälkeen yhtäkkiä se prinssi vain saapuu jostakin, herättää Lumikin kuolleista ja the end.

Mutta muutamista tuollaisista kömmähdyksistä huolimatta tämä oli yksi parhaimpia Disneyn leffoja mitä olen nähnyt. Animaatio oli kaunista, paikoin jopa hämmästyttävän upeaa. Kääpiöt olivat hauskoja, ja pidin niistä kaikista lukuisista yksityiskohdista mitä heidän toilailuissaan nähtiin. Hieman huvitti kun Jörö kutsui Lumikkia ämmäksi yhdessä kohtaa (lastenpiirretyssä!).

Aikuisena Lumikin naiivius hieman otti päähän, mutta se kuuluu tarinaan ja lapsille se on ehkäpä parempi vaihtoehto kun on selkeä hyvis ja pahis.

Minä hieman vierastan klassikkoja, kun en tunnu niistä oikein pitävän mutta tämä on ihan ok.

DRUGS

Tällä on nostalgia arvoa ja Lumikki on hitusen parempi kuin Tuhkimo mutta kun ei prinsessastoorit meikäläiseen uppoa niin ei uppoa.

Ludil

Olen nähnyt Disneyn Lumikin kaksi kertaa - ensimmäisellä katsomiskerralla taisin olla seitsemänvuotias ja toisella katselemiskerralla vuosia ensimmäisestä oli kulunut melkein neljätoista. Viime kommenttini leffasta oli jotain "muistaakseni..."-tyyppistä huttua, joten koetan nyt kommentoida jotain vähän ytimekkäämpää.

Lumikki ja seitsemän kääpiötä on todella kauniin näköinen piirroselokuva. Tunnelma on alusta loppuun asti naiivin satumainen ja maisemat ovat hehkeät. Pidin etenkin metsäkohtausten puista ja myrskyisistä pätkistä, jotka olivat upeita. Hahmot ovat myös hyvin toteutettuja ja hyvän näköisiä. Koska ensimmäisestä katselemiskerrasta oli niin paljon aikaa, en muistanut, kuinka söpöiltä metsän eläimet näyttivätkään. Aww. Typeriä otuksia, mutta naurettavan suloisia.

Itse juoni sitten taas...noh, kaikkihan varmaankin tietävät Lumikki-sadun lapsuudestaan. Jos ohjaisin Lumikin, tekisin siitä mahdollisimman Grimmimäisen eli synkän, karun ja kauniin. Ymmärrän kyllä Disneyn version ajankohdan huomioiden, mutta omaan makuuni Lumikki on turhan ajansyömä ja lässy, tytöille suunnattu elokuva. Juonesta ihmettelin myös tiettyä havaittavissa olevaa epätasaisuutta; Lumikin eksyminen metsään skipataan melko nopeasti, mutta esim. kääpiöiden talon siivouksessa ja kääpiöiden palaaminen kotiin kerrotaan todella verkkaisesti. Juonessa painotetaan vääriä asioita ja siksi elokuvaa oli jopa melkein tuskastuttavan pitkästyttävää seurata. Lopputarina nousee jaloilleen noidan ja omenan hahmoissa, mutta ei pelasta koko elokuvaa. Keskivaihe etenee liian hitaasti.

Hahmoista sen verran, että pelkäsin nappulana noitaa hirveästi. Noita onkin onnistuneen pahaenteinen hahmo. Kääpiöt ovat muuten jees, paitsi että Vilkas tuntui seitsemänvuotiaan minän mielestä lievästi sietämättömältä hahmolta ja tuntuu siltä edelleen. Unelias ja Jörö olivat hauskimpia, etenkin viimeeksimainittu ("Naiset kulkevat turmion tiellä!"). Päähenkilö Lumikki on...köh köh, melko ajansyömä tytteli, mutta onnistui kaiken kimityksensä ja ärsytyksensä lisäksi huvittamaan, koska camoon hei. Prinsessa, joka muistuttaa Julie Andrewsin kuuluisimpia hahmoja. Prinssi on melkoisen turha hahmo. Prinssin ja Lumikin "rakkautta ensisilmäyksellä"-sivujuoni toi omat huvittavuuspojonsa leffaan, mutta rajansa kaikella. Leffan nähneet ymmärtävät, mitä tarkoitan.

Muistikuvat lapsuudesta vihjaisivat, että pidin Lumikkia jo silloin melko tylsänä elokuvana (paitsi noita pelotti) ja onhan se sitä nykyäänkin. Kolme tähteä tulee klassikkostatuksesta, hienoista taustamusiikeista (niihin en sisällytä niitä karseita rallatuksia) ja fantastisen hehkeistä maisemista.

shinji

Lumikki ei ihan yllä Disney leffojen parhaimmistoon, mutta kuuluu kuitenkin vähän keskivertoa parempien joukkoon. Tässä romanssi ei ole yhtä onnistunut kuin joissain muissa animaatio klassikoissa, mutta tunnelmaa löytyy. Kääpiöt ovat sympaattisia ja hauskoja, ja kuningattaresta on saatu pelottava. Suomi dubbaus toimii hyvin, alkuperäisillä äänillä en vissiin ole Lumikkia ikinä katsonut, kolme tähteä.

_mht_

a-i-n-o