shinji

Vaikeasta kirjasta ja aiheesta tehty elokuva, Kubrickin versiota en ole nähnyt joten en siihen voi verrata. Jos on kirjan lukenut niin tietää, että kyseessä on outo tarina - joistain kirja on yksinkertaisesti pedofiili tarina, joistain pääosa Humbert näkee Lolitassa jonkun nuoruutensa rakkauden. Itse sanon että ihan sama, jos aikuinen on ihastunut ja pakkomielteinen 12vuotiaaseen lapseen niin hän on pedofiili ja piste. Turha tätä tarinaa on yrittää romantisoida tai tehdä "hyväksyttäväksi" erilaisilla teorioilla.

Kovasti tekijät on yrittäneet saada siirrettyä kirjan tarinan leffaksi. Suurin ongelma on kuitenkin, että en usko tässä yhtään mihinkään. Irons on hyvä näyttelijä, mutta en vain uskonut yhtään että hän on Humbert. Ehkä aihe on sen verran ikävä ja negatiivinen ettei kukaan ole pystynyt tai uskaltanut heittäytyä tähän leffaan täysillä. (Tosin esim. saman aiheen leffa Woodsman, jossa Kevin Bacon on pedofiilin roolissa, tuntuu paljon uskottavammalta) Kun kyseessä kuitenkin on lähes ainoastaan hahmojen ympärillä pyörivä draama niin on vähän pakko arvostella näyttelijä suorituksia/uskottavuutta ja minusta tässä ei ollut niitä. Swain suoriutui ehkä vähän paremmin, mutta en ole varma oliko kirjan Lolita ihan tällainen? Voin muistaa väärinkin, siitä on aika kauan kun viimeksi olen kirjan lukenut. Elokuva ei kokonaisuutena pysy kasassa mitenkään, tuntui että tähän on tehty yksittäisiä outoja (mutta kuitenkin mahdollisimman kesyjä) kohtauksia ilman kunnollista kokonaiskuvaa.
Annan kuitenkin 2½ tähteä, koska odotin paljon huonompaa elokuvaa - tätä taidetaan arvostaa lähinnä hyvänä yrityksenä, jota ei ole kuitenkaan liian vaikea katsoa.

ArcticMonkey

Draama
1997
Adrian Lyne
Stephen Schiff, Vladimir Nabokov
Dominique Swain, Frank Langella, Jeremy Irons, Melanie Griffith, Suzanne Shepherd
USA, Ranska