Light Sleeper

Pisteytyksiä: 6
Tarkka arvio: 3.08

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Paul Schrader jos joku taitaa öisten katujen ja niitä vaeltelevien yksinäisten ihmisten kuvauksen. New Yorkiin sijoittuva Light Sleeper on Schraderin niin sanotun ”loner” -trilogian kolmas osa. Tälläkin kertaa seurataan henkilöä, joka ei välttämättä ole tyytyväinen elämäntilanteeseensa saatika sitten ”työhönsä”. Willem Dafoe vetäsee kouriintuntuvan pääroolin elokuvassa hiukan ylemmän luokan narkeille diilaavana huumediilerinä. Kun vanha kuiville päässyt heila sitten palaa yhtäkkiä maisemiin, menee miehellä pakka vähän sekaisin. Oikeastaan se on vasta alkusoittoa sille, mihin suuntaan Dafoen esittämän kamakauppiaan elämä on ottamassa käänteen. Lopputulema on elokuvassa kaikinpuolin karu, mutta oudolla tavalla levollinen ja jopa toiveikas. Tunnelma Light Sleeperissä on kyllä ihan takuuvarmaa Schraderia. Leffa ottaa rauhallisesti aikansa edes käynnistyäkseen, eikä tässä siltikään ole varsinaista toimintaa tai edes jännitettä nimeksikään. Siitä huolimatta tunnelma on niin sakea, ettei elokuva päästä mitenkään otteestaan. Ilmassa on haikeaa fiilistä ja melankoliaa, mutta myös sellaista unenomaista rauhallista kauneutta, vaikka miljöö leffassa onkin todella nuhjuinen.

Paul Schrader on yks mun omia suosikkiohjaajia sekä käsikirjoittajia. Light Sleeper ei ehkä ole kokonaisuutena iskevin Schraderin elokuvista, mutta mainio elokuva se on silti. Tässä äijän kädenjälki tuntuu tulevan jotenkin todella hienosti esiin. Tätä vois myös suositella ihan helposti vaikka katsottavaksi juurikin Taksikuskin kanssa double-featurena. Erittäin vahva suositus!

cronenberger
Vilperi