Ihana, koskettava ja viihdyttävä elokuva.

Animaatioelokuvat ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Silti monet niistä unohtuvat ajan kuluessa. On silti klassikoita, joita en unohda ikinä ja niihin kuuluu varmasti yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista, Leijonakuningas.

Leijonanpentu Simbasta on tulossa isänsä Mufasan tavoin Jylhämaan kuningas, mutta Mufasan ilkeä veli Scar aikoo saada vallan itselleen keinolla millä hyvänsä. Hän onkin tehnyt tuttavuutta leijonien pahimpien vihollisten hyeenojen kanssa, joka pahentaa tilannetta entisestään.

Leijonakuningas on siitä harvinainen animaatio, että se osaa myös koskettaa katsojaa ja se on hyvin harvinaista. Mikään animaatio ei ole saanut minua itkemään, mutta leijonakuninkaassa se oli hyvin lähellä.

Elokuvassa on myös mahtava musiikki. Elokuvan tunnus kappaleet Circle of life, Can you feel the love tonight ja Hakuna Matata ovat älyttömän hyviä kappaleita ja musiikkihan merkitsee elokuvassa todella paljon.

Maisemat sekä elokuvan hahmot ovat jääneet mieleen, ja omaksi lempihahmokseni jäi elokuvan pahis Scar. Jotenkin hän oli sen verran kiinnostava hahmo, niinkuin pahikset elokuvissa yleensä.

Leijonakuningas on suoraan sanottuna mestariteos. Sen lisäksi, että Leijonakuningas on paras animaatioelokuva, on se myös yksi parhaista elokuvista ikinä. Suosittelen niitä, jotka eivät ole vielä elokuvaa nähneet, katsomaan sen. Leijonakuningas on ihana, koskettava ja viihdyttävä elokuva. Todellinen klassikko!

Battery

Animaatio,
1994
Rob Minkoff, Roger Allers
Irene Mecchi, Jonathan Roberts
Ernie Sabella, James Earl Jones, Jeremy Irons, Matthew Broderick, Moira Kelly, Nathan Lane, Robert Guillaume, Rowan Atkinson
englanti, swahili, xhosa, zulu