Komediaa synkeistä aiheista.

Yksinäinen ja köyhä kullankaivaja (Charles Chaplin) kulkeutuu tuhansien muiden kanssa Alaskaan rikkauksia etsimään. Hän kohtaa tylyn ja uhkaavan Larsenin (Tom Murray) ja myös ystävällisen Big Jimin (Mack Swain). Kolmikko joutuu suojautumaan samaan mökkiin ja nälkäkuolema on uhkana ja lisäksi Big Jim alkaa nähdä näkyjä. Myrkyn laannuttua kullankaivaja suuntaa kaupunkiin, kohtaa ihastuttavan Georgian (Georgia Hale) ja muutamia muitakin kommelluksia sattuu ennen onnellista loppua.

Charles Chaplin esiintyi pääasiassa samana hahmona, mutta sillä ei ole väliä hahmon ollessa hauska. Pääroolin lisäksi Sir Charles vastaa myös ohjauksesta ja käsikirjoituksesta ja on vielä korvannut välitekstit juonnolla jonka hän toimittaa itse ja myös musiikin säveltänyt itse. Täydellinen kontrolli siis elokuvan sisällöstä.

Pääroolissa Chaplin hauskuttaa ja tehosteet ovat elokuvan valtava ikä huomioiden erinomaisia. Parhaiten sen huomaa juurikin lopun kiihkeässä kiepunnassa jyrkänteen laidalla. Teesi komedian läheisyydestä tragedian kanssa on vahvasti esillä Chaplinin repiessä huumoria nälästä, hallusinaatioista, hypotermiasta, yksinäisyydestä ja vakavasta kuolemanvaarasta lähennellen genreä kauhuun. Silti kokonaisuus on yksinkertaisuudessaan hellyttävä vaikka Sir Charlesin hieman tärkeilevä juonto haittaa.

Hauskaa komediaa synkeistä aiheista. Heikkoudeksi voi laskea sen että draamaa ja synkeyttä on huomattavan runsaasti komediaan verrattuna vaikka hauskimmat osuudet ovatkin tosi hauskoja. Onnistunut teos, mutta ei Chaplin-mestariteos.

Tähtääjä, 1392 arvostelua
Arvosteltu: 08.09.2009
Katsottu: Kotona

Parhaita, ellei jopa paras köyhyyttä koskaan käsitellyt elokuva.

Parhaita, ellei jopa paras köyhyyttä koskaan käsitellyt elokuva.

James_Bond 21.05.2012

Komedia
1925
Charles Chaplin
Charles Chaplin
Charles Chaplin, Georgia Hale, Henry Bergman, Mack Swain, Malcolm Waite, Tom Murray