Anzalone

Chaplinin isoimmista elokuvista Kultakuume on varmaankin vähiten suosikkini, vaikka kaikinpuolin hyvä teos onkin. Onhan tässä legendaariseksi nousseita kohtia paljon, mutta ei tämä silti nouse esim. Nykyajan tai Diktaattorin tasolle.

J.Lipponen

Kommentti koskee jälkiäänitettyä versiota.

Chaplinin klassinen kulkurihahmo koheltaa puhtaimmillaan kylmässä pohjoisessa. Ei kuitenkaan pelkkää kaatuilua ja slapstick komediaa vaan väliin mahtuu pienin elein tehtyjä hyvinkin tunteellisia hetkiä. Lisäksi olin havaitsevinani piikkejä sokean kullan/ rahanhimon turmelevaa vaikutusta kohtaan...

Tekniseltä toteutukseltaan filmi on kestänyt aikaa kokolailla hyvin, mutta kertojaäänen käyttö tökkii välillä pahasti.

Uytp7

Katsoihan tuon. Kaikkea hehkutusta en silti todellakaan ymmärrä. Mainioiden hetkien välissä on liikaa puuduttavaa materiaalia. Sitä paitsi kaatuilu yms. on aina hauskaa said no one never. Lisäksi leffan viimeiset käänteet vedetään läpi hirveällä vauhdilla, lopputyydytys jäi täten saamatta. Kaiken edellämainitun negatiivisuuden jälkeen lienee paikallaan kehuakin leffaa, mistä huolimatta lukuisista moitteistani löytyy voittopuoleisesti toimivia elementtejä.

Näyttelytyö (erityisesti Chaplin itse) pelaa erinomaisesti, filmi näyttää hyvältä ja aikalaisekseen tehosteetkin toimivat kelvokkaasti. Salakavalasti filmi ehti hetkittäin koskettamaan tunnetasolla. Yhtä kaikki en näe tässä mitään erityisen loistokasta tahi mestariteoksen tasolle oikeuttavaa materiaalia, mutta joka tapauksessa elokuva oli hyvin tehty, se viihdytti sekä hieman myös kiihdytti. Jaa niin joo, viimeiseksi haluan mainita ettei tuo kertojaääni todellakaan ollut kovin hyvä lisäys.

Addeh

Komedia
1925
Charles Chaplin
Charles Chaplin
Charles Chaplin, Georgia Hale, Henry Bergman, Mack Swain, Malcolm Waite, Tom Murray