Kovasikajuttu

Alkuperäinen nimi:Kovasikajuttu
Valmistusvuosi:2012
Pisteytyksiä: 100
Tarkka arvio: 3.96

Kovasikajuttu on elokuva Suomen kovimmasta punk-yhtyeestä, Pertti Kurikan Nimipäivistä. Bändin kehitysvammaiset jäsenet Pertti, Kari, Toni ja Sami esiintyvät isolla asenteella ja ylpeydellä.
Elokuvassa seurataan näiden ammattimuusikoiden tietä tuntemattomuudesta suuren yleisön suosioon. Matkalle mahtuu riitoja, rakastumisia ja suuria tunteita, sekä pitkiä päiviä äänitysstudiossa ja kiertueilla. Keikkamatkoilla itketään, nauretaan, juodaan ja tapellaan siitä kuka saa istua edessä. Seuraavaksi sovitaan ja käydään varmuuden vuoksi vielä kehumassa bändiä yleisön joukossa.
Biiseissä lauletaan yhteiskunnan epäkohdista, mutta myös arkisemmista asioista, kuten aina yhtä ikävistä jalkahoidoista tai asuntola-asumisen kurjuudesta. Sanoituksissa kunniansa saavat myös päättäjät sekä ihmiset, joilla on vielä parannettavaa asenteissaan kehitysvammaisia kohtaan.

Kovasikajuttu on elokuva punk-idean syvimmästä olemuksesta. Se on tarina vammaisten kapinasta valtavirtaa vastaan. Tällä kertaa on lupa tuijottaa, ihmetellä ja ihastua, sekä kokea kuinka Suomen kovin punk-bändi valloittaa maailman.

Kommentit & Pisteytykset

akaharo