Elokuva on traaginen mutta kaunis, kuten on myös siinä käytetty musiikki.

Kieslowskin kohutun väritrilogian ensimmäinen osa, Sininen, kertoo Juliesta ja ajasta jälkeen menetyksen. Menetys on perusteellinen: kuuluisa säveltäjä-aviomies ja lapsi kuolevat auto-onnettomuudessa. Julie (Juliette Binoche) haluaa torjua tapahtuman mielestään ja unohtaa, mutta hänen miehensä säveltämä musiikki jää eloon muistuttamaan.

Elokuva on traaginen mutta kaunis, kuten on myös siinä käytetty musiikki. Nerokkaat kuvakulmat ja värien käyttö kertovat määrätietoisesta ohjaajasta, jolla on kyky toteuttaa visionsa. Binoche on niin ikään koskettava surun murtamana, kylmettyneenä ja rikkinäisenä naisena, joka ei enää eheydy. Binoche lukeutuu ehdottomasti aikamme vahvimpiin luonnenäyttelijättäriin.

Elokuva on herätys tavalliseen hollywood-pätkään tottuneelle: tässähän joutuu käyttämään aivojaan! Suosittelen lämpimästi; vaikeuskertoimella varustetun elokuvan tulkitseminen on todella palkitsevaa.

nimimerkki: g-sport

The Artist arvosana 3,85
The Artist

Kolme väriä: Sininen
Kolme väriä: Sininen arvosana 4,07

Kolme väriä: Sininen (1993)

Alkuperäinen nimi: Trois couleurs: Bleu

Draama
1993
Krzysztof Kieślowski
Agnieszka Holland, Edward Zebrowski, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz, Slawomir Idziak
Benoit Regent, Florence Pernel, Juliette Binoche
Ranska, Puola, Sveitsi