Sohvaperunakriitikko ei voi sanoa Kieslowskin 'mestariteoksesta' muuta kuin, että ei aukene.

Krzysztof Kieslowskin kehutun väritrilogian ensimmäisessä osassa seurataan säveltäjämiehensä ja lapsensa auto-onnettomuudessa menettäneen Julien elämän jatkumista shokeeraavan tapahtuman jälkeen. Julie käpertyy kuoreensa pyrkien sulkemaan kaikki ihmiset ja muistot pois mielestään. Kiteytetysti siis: nainen pahaa maailmaa paossa.

Sohvaperunakriitikko ei voi sanoa Kieslowskin "mestariteoksesta" muuta kuin, että ei aukene. Elokuva seuraa menetyksen kokeneen päähenkilön yksinäistä ja sulkeutunutta elämää rauhallisella temmolla. Leski viettää aikansa lähinnä yksin huoneistossa hiippaillen, mutta intoutuu välillä käymään jopa uimassa. Yöaikaan tietenkin, jotta muita ihmisiä ei olisi häiritsemässä. Ehkä tämä yksinkertainen kuvakerronta on jonkun mielestä taiteellista, visuaalista ja liikuttavaa. Minun tapauksessani seurauksena oli kuitenkin ainoastaan pitkästyminen.

Hiljaisuus on oiva väline elokuvassa silloin kun se toimii. Tässä tapauksessa se ei toimi. Elokuvan hienous pitäisi ilmeisesti piillä älykkäässä symboliikassa ja päähenkilön luonteen taidokkaassa kuvaamisessa. Symboliikat menivät ainakin minulta ohi enkä Julien hahmon piirtämisessäkään mitään maata mullistavaa havainnut. Naisten kyvyttömyys kohdata ongelmatilanteet ja omat heikkoutensa on tuttua meille kaksilahkeisille jo ihan oikeankin elämän kautta. Ei tuon asian kuvaamiseen Kieslowskin siniväritteistä symboliikkaa tarvita.

Kolmen värin avauspalettia on minun turhaa tyrmätä kokonaan, sillä fiksummat ja taiteellisemmat ihmiset kuin minä saavat todennäköisesti elokuvasta aivan toisenlaisen elämyksen. Omasta mielestäni Kolme väriä: Sininen on kuitenkin pitkästyttävä ja pointiton tekotaiteellinen tekele.

Vieras Arvosteltu: 07.04.2002

Lääninherra Sansho arvosana 4,53
Lääninherra Sansho

Kolme väriä: Sininen
Kolme väriä: Sininen arvosana 4,06

Kolme väriä: Sininen (1993)

Alkuperäinen nimi: Trois couleurs: Bleu

Draama
1993
Krzysztof Kieślowski
Agnieszka Holland, Edward Zebrowski, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz, Slawomir Idziak
Benoit Regent, Florence Pernel, Juliette Binoche
Ranska, Puola, Sveitsi