Anzalone

Film noirin klassikko, joka ansaitsee ylistyksensä. Orson Wellesin sivuosa on kerrassaan huippu ja elokuva onnistuu viihdyttämään koko kestonsa ajan.

Masu

Kolmas mies on varmaan yksi niitä sanomattakin selviä klassikkoelokuvia, mitä ihmisillä tulee ensiksi mieleen film noirista. Mielestäni ajan hammas on ollut hyvin suotuisa tätä brittiläistä tapausta kohtaan eikä useamman vuoden viiveellä toteutettu toinen katselukerta saanut minua nyrpistämään nenääni vaan enemmänkin päinvastoin. Toisen maailmansodan jälkeinen ja neljään osaan jaettu Wien on miljöönä aika historiallisen hienoa katseltavaa ja murhamysteeriä seuraava salapoliisityöskentely tempaa mukaansa auttamatta. Kolmas mies on hyvin melankolinen elokuva ja tunnettu loppukohtauskin varmaan antaa ymmärtää miksi. Kukaan ei varsinaisesti voita eikä mitään varsinaisesti ratkaista, vaan elämä jatkuu ja Orson Wellesin lausumat vuorosanat maailmanpyörän luona jäävät elämään ja antavat paljon perspektiiviä hahmojen motiiveihin. Carol Reediä ei voi ainakaan moittia ohjaustyöstä, koska valaistus ja kameratyö ovat ensiluokkaista jälkeä. Ikävä kyllä elokuva on silti minulle vain kertakäyttösurkuttelua, vaikka sen vaikutusvaltaa on mahdotonta kiistää.

Vilperi

Erittäin hyvä film noir leffa, josta yhden kokonaisen tähden syö järkyttävän huono musiikki. Tiedän, että moni on tästä erimieltä, vaan kun musiikki sopisi mielestäni paremmin vaikka Havaijilais komediaan, eikä loistavaan trilleriin.

Addeh

Trilleri
1949
Carol Reed
Alexander Korda, Carol Reed, Graham Greene, Orson Welles
Alida Valli, Bernard Lee, Ernst Deutsch, Joseph Cotten, Orson Welles, Paul Hörbirger, Trevor Howard
Iso-Britannia
englanti, saksa, venäjä