Jaksaa katsella yhä uudestaan ja uudestaan. Kaikille mustan huumorin ystäville.

Kill Bill vol. 1 on Quentin Tarantinon neljäs (hyvin väkivaltainen ja karu) ohjaus. Muita hänen ohjaamiaan elokuvia ovat olleet esimerkiksi Jackie Brown sekä Pulp Fiction. Tähän elokuvaan on yhdistetty japanilaiset taistelulajit ja länkkärimäinen tunnelma, mutta myös japanilainen anime ja mustavalkoinen kuva. Nämä piristävät mukavasti taistelukohtauksia ja tekevät tästä elokuvasta erilaisen.

Black Mamba (Uma Thurman) on palkkamurhaaja, joka on menossa naimisiin ja on sen lisäksi raskaana. Hänen entinen työnantajansa ja rakastajansa Bill (David Carradine) tekee häistä nopeasti lopun, kun hän ryntää sisään tapporyhmänsä kanssa ja jättää jälkeensä vain verisen kappelin sekä ruumiita. Black Mambasta ja hänen lapsestaan on tehty loppu heti alussa, vai onko? Neljä vuotta myöhemmin Black Mamba, jonka oikeaa nimeä ei paljasteta kertaakaan elokuvan aikana, herää sairaalasta. Hän on menettänyt lapsensa, ja alkaa väkivaltainen reissu Billin luo. Black Mamban ainoana tavoitteena on tappaa kaikki jotka tappoivat hänen lapsensa, ystävänsä ja miehensä - ja erityisesti tappaa Bill.

Kill Billistä erikoisen teki anime- sekä mustavalkokohtaukset, jotka toivat lisämaustetta elokuvalle. Quentin Tarantino on todella loistavasti onnistunut miksaamaan kiinnostavan juonen taitaviin taistelukohtauksiin. Tämä on varmasti yksi aikamme parhaimmista väkivaltaelokuvista, ja se sopii erinomaisesti samaan kategoriaan Pulp Fictionin kanssa.

Näyttelijät suoriutuvat hyvin vaativista rooleistaan ja he eläytyvät loistavasti hahmoihinsa. Varsinkin Uma Thurman loistaa tässä roolissa ja tämä tuo hänelle varmasti enemmän menestystä kuin mitä Pulp Fiction hänelle toi. Myös Lucy Liu oli vakuuttava roolissaan ja hyvin aidon oloinen. Ainoa miinus oli Daryl Hannah, jolla olisi saanut olla hieman enemmän vuorosanoja tässä elokuvassa, mutta muuten täydet pisteet näyttelijöille ja hahmoille.

Juoni oli sekä järkyttävä että hauska. Se oli omaperäinen, kuten Tarantinon muutkin juonet tähän mennessä, ja sitä jaksoi seurata. Juoni olisi pysynyt hengissä myös vähemmällä väkivallalla. Kuitenkin väkivalta oli hyvin mieluisaa ja aseet joita käytettiin olivat todella kauniita. Olin todella ilahtunut myös anime-kohtauksesta, jossa käytettiin väkivaltaa, se oli lempikohtaukseni koko elokuvasta. Myös ajoittainen mustavalkoisuus oli hyvin piristävä lisä elokuvalle ja se toi uutta ulottuvuutta koko tarinalle. Elokuvan musta huumori oli loistavasti piilotettu kohtauksiin ja myös veren ylenpalttinen roiskuminen sai virneen kasvoille.

Elokuvassa ollut musiikki oli viihdyttävää ja ne toivat hyvin esiin tunteita. Se oli myös melko vaihtelevaa, joten siihen ei kyllästynyt. Musiikki oli vaihteeksi sellaista että se ei hukkunut kohtauksiin, vaan ne täydensivät toisiaan. Se sopi siis elokuvaan kuin nenä päähän.

Kokonaisuutena Quentin Tarantinon Kill Bill Vol. 1 siis oli hyvin myönteinen kokemus, jota jaksaa katsella yhä uudestaan ja uudestaan. Sukupuolellakaan ei ole väliä, koska väkivalta miellyttää miehiä ja Uma Thurmanin sankarimaisuus viehättää naisia. Minä suosittelen tätä elokuvapläjäystä siis kaikille rajun väkivallan ja mustan huumorin ystäville. Kuitenkin pieni varoituksen sana heikkohermoisille: elokuva saattaa olla väärä valinta henkilöille, jotka eivät siedä todella rankkaa väkivaltaa tai verta, koska niitä tässä elokuvassa riittää vaikka muillekin jaettavaksi. Älkää unohtako, että vaikka tämä elokuva on nuorison suosiossa, se on hyvin raaka tarina murhaajista ja sopii vain aikuisille.

nimimerkki: earthspirit

Seitsemän arvosana 4,19
Seitsemän

Kill Bill: Volume 1
Kill Bill: Volume 1 arvosana 4,08

Kill Bill: Volume 1 (2003)

Alkuperäinen nimi: Kill Bill: Vol. 1

2003
Kill Bill, Kill Bill 1
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
Chiaki Kuriyama, Daryl Hannah, Gordon Liu, Lucy Liu, Sonny Chiba, Uma Thurman, Vivica A. Fox
englanti, japani, ranska