Visuaalisesti todella häikäisevä elokuva. Tarantinon oivat musiikkivalinnat osuvat nappiin.

Quentin Tarantino heitti 180 asteen käännöksen lähtiessään tekemään Kill Billiä. Itse olin arvostanut suuresti Tarantinon aikasempia pätkiä ja toimintasplatter sai ihoni kananlihalle, enkä viitsinyt mennä katsomaan pätkää leffaan. Jossain tilapäisessä mielenhäiriössä vuokrasin kuitenkin DVD:n ja onneksi, sillä Kill Bill on ehdottomasti verrattavissa Tarantinon aikasempiin leffoihin.

Uma Thurmanin esittämä Black Mamba (oikeaa nimeä ei KBv1:ssa mainita) kohtaa omissa häissään ikävän yllätyksen: Hänen palkkatappajakollegansa päästävät Black Mamban, sulhasen ja kaikki vieraat päiviltään, ja extrana morsian menettää vielä kohdussa kehittyvän lapsensa. Vähän aikaa myöhemmin Black Mamba makaa koomassa sairaalassa, jonne lujahtaa myös hoitajaksi naamoitunut Elle Driver (Daryl Hannah), jonka tarkoituksena on myrkyttää Mamba. Bill kuitenkin keskeyttää tehtävän ja Elle lähtee pois antaen kuitenkin vihjeen "shitheadille": "Don`t you ever wake up". Näin kuitenkin käy 4 vuoden päästä. Mamba herää koomasta ja on koston aika. Kostonsa hän suuntaa ekaksi japaniin jossa yksi hänen työtovereistaan asustelee.

Kill Bill vol 1 on visuaalisesti todella häikäisevä elokuva. Tarantinon oivat musiikkivalinnat osuvat nappiin. Käsikirjoitus tukee todella hyvin Tarantinomaista ajassa hyppimistä. Näyttelijävalinnat ovat onnistuneet myös todella hyvin. Uma Thurman on uskottava kostonhaluisena katkerana morsiamena. Billiä ei kuulla kuin äänenä, mutta jo sekin vakuuttaa hänen karismastaan. Lucy Liu on mainio Japanin alamaailmaa johtavana pomona. Ensimmäisessä osassa nähdään silti aivan liian vähän Vivica A. Foxin esittämää Venita Greeniä (alussa Venita ja Mamba taistelevat ja siinä se), sekä Daryl Hannahin esittämää Elle Driveriä. Hannahin roolisuoritus vakuuttaa, vaikka hän ei nähdä kuin muutamia minuutteja aika alussa ja pari sekuntia lopussa. Hannahilla on tietynlaista seksikkyyttä, joka tukee hyvin Elleä. Sairaalakohtaus on juuri niin pelottavan ahdistava vain ja ainoastaan Hannahin takia (ei pimeyden tai ukkosmyrskyn). Daryl Hannah + hoitsunasu + myrkkyneula, kuorrutettuna vielä Daryl Hannahin leveänilkeännautiskelevalla hymyllä on todella hyvässä mielessä) karmiva yhdistelmä. Hannah vetää siis pisteet kotiin kaikilla tavoin (heh).

Kaikenkaikkiaan (Daryl Hannahia unohtamatta) Kill Bill on todella mainio elokuva, joka jokaisen Quentin Tarantino-fanin on pakko nähdä. Tänään olisi vielä tarkoitus nähdä Vol. 2, jossa Trailerien preusteella on tulossa hyvää kamaa (ja lisää Daryl Hannahia, entistä ehompana).

nimimerkki: Spital

L.A. Confidential arvosana 4,16
L.A. Confidential

Kill Bill: Volume 1
Kill Bill: Volume 1 arvosana 4,08

Kill Bill: Volume 1 (2003)

Alkuperäinen nimi: Kill Bill: Vol. 1

2003
Kill Bill, Kill Bill 1
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
Chiaki Kuriyama, Daryl Hannah, Gordon Liu, Lucy Liu, Sonny Chiba, Uma Thurman, Vivica A. Fox
englanti, japani, ranska