HANSGI

Ihan katsottava suomalainen leffa.

stranger in this town

Käsittämätöntä, että tätä ei käyty katsomassa elokuvissa. Pitää itsekin silti sanoa, että vaikka kirjan olinkin lukenut, niin elokuvateatteriin saakka ei jaksanut vaivautua. Onneksi dvd on keksitty.

Alkuun pitää sanoa, että tämä o, mielestäni Aku Louhimiehen paras elokuva. Paha maa oli hyvä kerran, mutta ei kestänyt uusintakatselua. Kuutamolla oli viihdyttävä, mutta lento loppui siinäkin kesken. Levottomat on nyt lähinnä pehmopornoelokuva.

Näyttelijätyö tässä elokuvassa oli erinomaista. Pihla Viitalaa olen pitänyt Suomen parhaana uutena naisnäyttelijänä ihan siitä saakka, kun hänet ensimmäisen kerran näin TV1 minisarjassa...nimi ei nyt tullut mieleen. Samuli Vauramo ei ole mulle sanonut juuri mitään, mitä nyt parissa jaksossa tv1 olen hänet nähnyt siinä uutissarjassa ja tyttö sinä olet tähti-elokuvassa. Ihan lupaavalta vaikuttaa ja onnistuu tässä elokuvassa erinomaisesti. Eero Aho tekee myös hienon roolin, jotenkin hän osaa olla uskottavasti lipevä mulkku, toivottavasti ei ole oikeassa elämässään,heh. Tuskimpa.

Kuvaus on kaunista ja värisävyiltää elokuvaan sopivaa. Musiikki toimii. Käsikirjoitus on hyvä. Miinusta tulee kerronnan tahmeudesta mikä näkyy elokuvan puolenvälin jälkeen ennen loppukliimaksia. Janne Virtasen otto elokuvaan on myös pieni miinus. Onneksi vaan pieni rooli. Mielestäni kaksi henkilöä Janne V ja Mikko Llampi eivät vaan ole tarpeeksi muuntautumiskykyisiä näyttelijöitä.

Kokonaisuutena kuitenkin hyvä elokuva, joka jäi liian pienelle huomiolle ja sai kriitikoilta liian huonoja arvosteluja, jonka johdosta en minäkään uskaltautunut elokuvateatteriin. Sääli.

3,5/5

2008
K15
Aku Louhimies
Jari Olavi Rantala, Leena Lander
Eemeli Louhimies, Eero Aho, Janne Virtanen, Miina Maasola, Mikko Kouki, Pihla Viitala, Riina Maidre, Samuli Vauramo, Sulevi Peltola
Suomi
suomi, ruotsi, saksa