Loistavasti ohjattu trilleri.

Käsi joka kehtoa keinuttaa on ohjaaja Curtis Hansonin debyyttiohjaus vuodelta 1992 josta sain tietää vasta hiljattain. Katselin leffan telkusta ja ajattelin etukäteen että kyseessä on vain jokin keskivertoleffa joita tehdään tusinakaupalla mutta olin väärässä. Leffan juoni on lyhyesti tämmöinen....

Bartelin perhe, äiti Claire (Annabella Sciorra), isä Michael (Matt McCoy ) ja tytär Emma, viettävät onnellista elämää. Perheenlisäystä on luvassa ja Claire menee miespuolisen gynekologin vastaanotolle. Tohtorin tutkimustapa lähentelee seksuaalista ahdistelua ja Claire kertoo asiasta poliisille. Tämän jälkeen kymmenet muut naiset ilmoittavat samasta asiasta. Kun tohtori näkee ilmiannosta uutisissa, hän tekee itsemurhan. Hänen vaimonsa (Rebecca De Mornay) järkyttyy ja menettää tajuntansa, jolloin hän saa keskenmenon. Menetyksiensä seurauksena hän saa hermoromahduksen ja syyttää Clairea tästä kaikesta. Hän hakee tälle töihin lapsenvahdiksi vauvan synnyttyä ja tästä alkaa hänen terrorisointinsa perheen keskuudessa, sillä hän haluaa pakkomielteisesti anastaa vauvan ja Clairen miehen Michaelin itselleen.

Leffan juoni ei ole kovinkaan monimutkainen, mutta siitä huolimatta kyseessä on tosi mielenkiintoinen trilleri.
Näyttelijöistä Rebecca De Mornay tekee tässä leffassa parhaimman roolisuorituksen ja tämä leffa on ehdottomasti paras missä hän on näytellyt. Elokuvassa pidetään jännitys yllä koko sen kestonsa ajan, eikä leffa laahaa paikoillaan missään kohtaa. Tälläisiä psykologisia trillereitä on valitettavan vähän, joita tulee vastaan harvoin. Mielestäni leffan loistavuus piilee sen erinomaisessa ohjauksessa ja tämä Hansonin ohjaus on ehdottomasti hänen paras.

Tätä leffaa ei kannata jättää väliin. Suosittelen ihan kaikille.

ar 92

Iivana Julma arvosana 3,98
Iivana Julma

Käsi joka kehtoa keinuttaa
Käsi joka kehtoa keinuttaa arvosana 3,31

Käsi joka kehtoa keinuttaa (1992)

Alkuperäinen nimi: The Hand That Rocks the Cradle

1992
Curtis Hanson
Amanda Silver
Annabella Sciorra, Ernie Hudson, Julianne Moore, Madeline Zima, Matt McCoy, Rebecca De Mornay