JohnRambo

Hyvin mielenkiintoinen leffa ja hieno set-up juonelle. Kahden oikean toisen maailmansodan sotaveteraanin, Marvinin ja Mifunen näyttelemät sotilaat haaksirikkoutuvat autiolle saarelle USA:n ja Japanin ollessa sodassa WWII:n aikaan. Leffa hienosti kuvaa sitä kuinka molemmat näkevät toisensa uhkana saarella, ja vaikka dialogia on suhteellisen vähän, varsinkin alkupuolella, niin sotaveteraanien ilmeet kertovat kaiken sen mikä korvaa puheen. Hahmot kuitenkin ymmärtävät, että yhteistyötä on tehtävä, jos saarelta huvittaa painua pois.

Myös mielenkiintoinen näkökulma leffaan on se, että (me länsimaalaiset) ymmärrämme mitä Marvin puhuu, mutta Mifunen japani eikä ainakaan sanallisesti mene minun kaaliin. Elokuvasta on kuulemma sellainenkin versio missä on molemmat kielet tekstitetty, mutta mielestäni se pilaa jotain olennaista tunnelmasta. Siihen kuuluu se, että Mifunen hahmon elekieltä on opittava ymmärtämään. Herkullinen ajatus on kuvitella katsovansa elokuva niin, ettei osaisi englantia, mutta ymmärtäisi japania. Asetelmaahan voi katsoa kummalta kantilta tahansa. Mielestäni molemmat hahmot ovat kuitenkin ihan yhtä loistavia.

Leffan alkupuoli on huomattavasti heikompaa katsottavaa, kuin loistava loppupuolisko. Marvinin ja Mifunen kärhämiä kuvataan mielestäni vähän liikaakin, koska vasta leffan puolivälissä alkaa ratkaisevia käänteitä tapahtumaan. Siihen asti keskittyneet katsojat elokuva kuitenkin palkitsee kunnolla ja leffan viimeinen puolituntinen on oikeasti upeaa ja ikimuistoista katsottavaa. Lopussa toivoo jopa, että leffalla olisi vaikka 10 minuuttia lisää kestoa.

Elokuvan loppuratkaisu on pysäyttävä, ajatuksia herättävä ja ikimuistoinen.

Cuagwe

ReeferMadness

UltimateJT

Kahden miehen helvetti
Kahden miehen helvetti arvosana 3,37

Kahden miehen helvetti (1968)

Alkuperäinen nimi: Hell in the Pacific

1968