Jurassic Park oli aikoinaan yleisömenestys. Hollywoodin perinteiden mukaan sille täytyi kyhätä jatko-osa. Kuten edellinen osa, tämäkin perustuu Michael Crichtonin menestysromaaniin. Kadonnut maailma ei kuitenkaan noudata kirjaa kovin hyvin. Itse asiassa vain pari kohtaa elokuvassa noudattaa alkuperäisteosta, eikä edes kovin tarkasti.

On kulunut neljä vuotta Dinosauruspuiston katastrofista. Kaikki dinosaurukset on tuhottu. Tai ainakin melkein kaikki - sillä saari, jonne puisto perustettiin, oli vain kulissi. Dinosaurukset luotiin eräällä toisella saarella, missä dinot nyt elelevät vapaina. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) yrittää unohtaa Dinosauruspuiston tapahtumat, mutta pian hänen on kuitenkin lähdettävä pienen tutkimusryhmän matkaan saarelle, missä jäljellejääneet dinot elelevät. Sinne kuitenkin tulee toinenkin ryhmä, joka on tullut saarelle pyydystämään dinosauruksia. Pian homma muuttuu kamppailuksi elämästä ja kuolemasta.

Steven Spielberg on suosikkiohjaajiani. Siksi minusta onkin hyvin ikävää, että hän on ohjannut näin surkean räpellyksen. Crichtonin kirjasta ei ole paljon mitään jäljellä. Yleensä minulle ei ole väliä, noudattaako elokuva alkuperäisteosta vai ei, mutta nyt olisi kyllä saanut noudattaa paremmin kirjaa. Koko homma menee pelkäksi juokse tai kuole -meiningiksi, eikä kirjan ajatus pääse esille. Käsikirjoitus on kerta kaikkiaan tehty huonosti. Näyttelijät tekevät kuitenkin hyvää työtä, eikä tehosteissakaan ole valittamista. Siltikin varmasti Spielbergin huonoin elokuva.

Ville

Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli arvosana 4,21
Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli

Kadonnut maailma: Jurassic Park
Kadonnut maailma: Jurassic Park arvosana 3,13

Kadonnut maailma: Jurassic Park (1997)

Alkuperäinen nimi: The Lost World: Jurassic Park

1997
Kadonnut maailma - Jurassic Park
Steven Spielberg
David Koepp, Michael Crichton
Arliss Howard, Jeff Goldblum, Julianne Moore, Pete Postlethwaite, Peter Stormare, Richard Attenborough, Richard Schiff, Thomas F. Duffy, Vanessa Lee Chester, Vince Vaughn