Lassomies

Jos olen mitään saanut kaikilta näiltä vuosilta vahdatessani leffoja, niin ainakin hyvän käsityksen siitä, miten esitetään sankaria. Rambo voi viihdyttää jonkin aikaa, mutta mielestäni parhaat sankarit ovat niitä, joilla ei ole vaadittavia aseita, taitoja tai kuntoa voittamiseen, mutta silti he yrittävät. Pitihän sitä Die Hardin konseptiakin sitten kokeilla tällä kaikkivoipaisella sankarilla, jolla ei tule edes hiki jumpatessa rivisotilaiden kanssa, kun Schwarzenegger ei kerta alkuperäiseen Die Hardiin lähtenyt. Steven Seagal oli ilmeisesti lähin vastaava. Eikä siinä mitään, mielettömän kova teräsmieskin voi olla luottamusta herättävä hahmo pelottavassa tilanteessa, mutta jos ottaa Die Hardista pois jotain, mikä siitä tekee Die Hardin, niin loppu on helppoa matematiikkaa. Tämän leffan John McClanehan ei myöskään ole Seagal, vaan kutsuvieraana bileisiin saapunut Erika Eleniak, joka itkeä tuhertaa paniikissa ilman sukkia (ja rintaliivejä), kun taas Seagal on apulaissheriffi Robinson, joka pelastaa päivän.

Muiltakin osin tämä todella on Die Hard ilman... juurikaan mitään. Vähemmän karismaa, vähemmän intensiteettiä ja vähemmän klaustrofobiaa, mutta sitäkin enemmän Seagalin lahjakasta tönimistä.

Vänski

Muutoin erinomainen toimintaelokuva, jonka suurin heikkous on Seagal itse. Elokuva on siis hyvin ohjattu, käsikirjoitus on vakaa, rytmitys lähes erinomainen, tuotantoarvot korkeat, sivunäyttelijät hoitavat homman uskottavasti ja tapahtumia seuraa jokseekin mielenkiinnolla loppuun asti. Pidin erityisesti siitä, kuinka kohtaukset oltiin kuvattu taistelulaivan sisällä ja ulkopuolella. Oikein toimiva Die Hard -klooni siis.
Valitettavasti Seagalin tuona aikana hattuun noussut suosio syö elokuvalta kaiken mahdollisen jännityksen, joka satuttaa pahasti viihdearvoa. Suurin jännitys elokuvassa tulee siitä, kuinka monta ilmettä Seagal saa vedettyä ja saako kukaan häneen naarmuakaan (SPOILERS! pari pientä naarmua tulee). Alkuperäinen Die Hard loisti, koska päähenkilö ei ollut Seagalin kaltainen yli-ihminen. Kyseessä oli normaali kyttä, joka selvisi raskaasti aseistetuilta pahiksilta ällinsä avulla niukin naukin ja puolikuolleena. Ehkäpä ainoa viihdyttävä asia, mitä Seagal tuo tähän rainaan, on Seagalin tavaramerkiksi muodostuneet Jasonimaisen brutaalit ja kylmäveriset tapot.
Elokuva toimisi niin paljon paremmin lähes kenellä tahansa muulla toimintatähdellä, koska muut toimintatähdet ovat kykeneväisiä itseironiaan ja suostuvat ottamaan damagea jännityksen nimissä.
Tästä syystä, elokuva on niitä toimintapätkiä, jossa toivoisi pahiksien voittavan 100-0. Pahikset ovat nimittäin tämän elokuvan ylivoimaisesti paras asia. Colm Meaney, Gary Busey ja Tommy Lee Jones vetävät roolinsa hyvällä energialla ja heidän puolestaan on jopa innoissaan, kun pahikset onnistuvat jossain. Eipä tästä nykyään jaksa enää innostua.

AKS

Alkuperäinen nimi: Under Siege

1992
Andrew Davis
J.F. Lawton
Andy Romano, Colm Meaney, Erika Eleniak, Gary Busey, Nick Mancuso, Patrick O'Neal, Steven Seagal, Tommy Lee Jones
USA, Ranska